@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:02000396, author = {澤田, 創 and SAWASDA, Sou and 小坂, 浩嗣 and KOSAKA, Hirotsugu and 北濱, 亮 and KITAHAMA, Ryo}, journal = {鳴門教育大学学校教育実践研究, Naruto University of Education Forum for Teaching Practice}, month = {Mar}, note = {本実践研究では,不登校生徒に対する教育支援センターやスクールカンセラーと連携した支援のあり方について検討することを目的とした。X年4月~ X年10月の期間に, 教育支援センターのスタッフとして不登校生徒を支援し, 中学校ではコーディネーターとして校内支援会の機能強化に取り組んだ。また,オンライン・スーパービジョンにより大学との連携に取り組んだ。それらの実践を検証した結果,①アセスメントが起点となって支援の方向性が定まること,②不登校生徒を一人の人間として理解すること,③支援は前向きの方向で考えること,④連携では, 学校の「できること」「できないこと」を判別すること, の4点が組織的な連携体制を構築する要因となることが示唆された。, The purpos e o f this Practical research was to examine the ideal form of support for non-Attendance students in Collaboration with Educational support Centers and School Counselors. During the period from April X to October X, As A Staff member of the Educational Support Center, I supported non-Attendance students, and at the junior high school, I worked as a coordinator to strengthen the function of the school support team. We also worked on collaboration with the university t hrough online supervision. As a result of verifying these practices, it was found that (1) Assessment is the starting point for determining the direction of support, (2) Understanding the non-Attendance student as a human being, (3) Thinking About support in a positive direction, and (4) Distinguishing between what a school can do and what it cannot do through collaboration. It was suggested that the four points Are factors in building an organizational collaboration system.}, pages = {167--173}, title = {中学校が教育支援センター・SC と連携した不登校支援のあり方}, volume = {1}, year = {2024}, yomi = {サワダ, ソウ and コサカ, ヒロツグ and キタハマ, リョウ} }