@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025013, author = {紅露, 瑞代 and Paningbatan, Digna Cabardo and 熊山, 剛 and 西條, 典子 and 村田, 守 and 香西, 武 and 小澤, 大成 and 西村, 宏 and KORO, Mizuyo and PANINGBATAN, Digna Cabardo and KUMAYAMA, Tsuyoshi and SAIJO, Noriko and MURATA, Mamoru and KOZAI, Takeshi and OZAWA, Hiroaki and NISHIMURA, Hiroshi}, journal = {鳴門教育大学学校教育実践センター紀要}, month = {Feb}, note = {地層とそれを構成する堆積岩などの野外観察が,日本の小・中・高等学校のそれぞれの指導要領に位置づけられている。しかし,地質や岩石分布の地域性や観察に適した露頭など,条件がそろわずに,校区内での観察ができない場合がある。そこで,地層の観察に適した露頭を鳴門市で探し,地層に含まれる岩石に関して生徒の理解を助ける教材を開発した。それが授業に反映されれば,児童・生徒の学習効果が高まると考える。このような状況の中で,私たちは生徒が層序のモデルをつくる実験を開発した。そのモデルは礫・砂・泥などが沈殿する様子の観察がしやすいことから,地層の構造についてのより深い理解が期待できる。今回開発した教材をさらに発展させ,堆積岩やその他の地質学に関係した内容について学ぶ児童・生徒の理解を助けるための教材とすることができる。, Fieldwork on strata and formation of sedimentary rocks should be included in the curriculum of Elementary and Junior High School in Japan. However, rocks with such feature are not common in the region and so; outcrop that is fit for observation is not accessible to the school. For this reason, we tried to look for outcrops in Naruto City and developed teaching materials to help students understand rocks composing strata and others. Moreover, students learn more by doing. In this context, we provided an activity where the students will have a first hand experience on how to make a stratigraphic model. In here, the students will observe the several factors that affect the settling of sediments and understand the formation of strata. This activity can be used as a basis to develop more teaching materials that can help the students learn more about the sedimentary rocks and other related geologic processes as well., 国立情報学研究所『研究紀要公開支援事業』により電子化。}, pages = {89--96}, title = {学習指導の工夫を導くための徳島県鳴門市地学野外観察マップと地層堆積モデルの製作}, volume = {19}, year = {2005}, yomi = {コウロ, ミズヨ and クマヤマ, ツヨシ and サイジョウ, ノリコ and ムラタ, マモル and コウザイ, タケシ and オザワ, ヒロアキ and ニシムラ, ヒロシ} }