@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025217, author = {村田, 勝夫 and 西條, 典子 and MURATA, Katsuo and MLOMBO, Moses and SAIJO, Noriko}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要}, month = {Feb}, note = {この研究は鉱山とその付近の川の試料を用いた教材の開発について報告したものです。これは堆積物や表面水中のマンガンを間接的に求める研究であり,教育実践に適するように実験操作は高校生用に簡易化した。ここではマンガンを堆積物から抽出し,紫色の過マンガン酸塩(MnO_4^-)に酸化し,標準濃度の溶液と比色することにより試料中のマンガンの濃度を求めた。堆積物中のマンガン量は,過マンガン酸塩の濃度を対比させることにより求めた。授業実践を想定した生徒の活動を計画し,これを地元の鳴門高校の2年生40名に対して試みた。, This study reports on the development of teaching materials by using samples from mines and their neighboring rivers. The indirect analysis of manganese in sediment and surface water was studied, and the procedures were simplified for high school learners. Here, manganese was extracted from sediment, oxidized to the violet permanganate (MnO_4^-) complex and the concentration of the complex determined by color comparison with standard solutions. The concentration of the permanganate complex was used as the relative measure of the amount of manganese in the sediment. The lesson activities developed and were tried to forty (40) grade 11 learners at Naruto high school, Japan., 国立情報学研究所『研究紀要公開支援事業』により電子化。}, pages = {91--94}, title = {DEVELOPMENT OF TEACHING MATERIALS FROM ENVIRONMENTAL SAMPLE OF MINES AND RIVERS}, volume = {20}, year = {2006}, yomi = {ムラタ, カツオ and サイジョウ, ノリコ} }