@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025220, author = {ラハマン・アブ・ジャイエット・モハマッド・サリクール and 粟田, 高明 and 跡部, 紘三 and カーン, アブズル アワル and Saliqur, Rahman Abu Zayed Mohammad and Awata, Takaaki and Atobe, Kozo and Khan, Abdul Awal}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要}, month = {Feb}, note = {バングラデシュ人民共和国の中等理科教育における,女子生徒の「理科」に対する忌避傾向の理由を調べるために,バングラデシュの中等学校の生徒および教師に対してアンケート調査を行った。アンケート調査は,グレード9および10(中等学校)の270名の生徒および87名の教師を対象に,選択式および自由記述式の項目を用意して行った。必要に応じて生徒の両親に対しても,インタビュー形式で同様の調査を行った。アンケート調査の結果から,バングラデシュの文化的および社会的な背景が,女子生徒の理科に対する忌避傾向に強く影響していることがわかった。また科学技術分野で活躍する女性の科学者や技術者がバングラデシュに極端に少ないこと,理科を学習する女子生徒に対する十分な家族のサポートが期待できないこともあり,そのようなことが女子生徒の理科に対する意欲を失わせていることが判明した。これらの女子生徒の理科に対する忌避傾向をなくすためには,女子生徒に対する理科の学習意欲の向上,両親達の良心の向上などが不可欠である。また女子生徒に対する奨学金の充実や,関連する科学技術分野への登用などの政策立案も加えて必要である。, This study has been done to find out the reasons of backwardness of girl students studying in science. Open and close type questionnaire were used to collect data from both students and teachers. Data have been collected from 270 grade 9 and grade 10 students and 87 secondary school teachers. Data were also collected from the students' parents by the interview method. However in Bangladesh Cultural and social backwardness have strong influence for the girls' less enrollment in science. Also there is lack of motivation for girl students because the prominent woman scientist or worker in the science related field is very few. There is not enough family support for the girl students to study science. So the eradication of these reasons for backwardness, motivation creation for girl students and conscience among the parents should be raised. Also the policy maker should take steps such as the female science stipend project and increasing of job quota for the woman in science related field., 国立情報学研究所『研究紀要公開支援事業』により電子化。}, pages = {113--117}, title = {バングラデシュの中等理科教育に対する女子生徒の忌避傾向の調査 : 男女の比較を通して}, volume = {20}, year = {2006}, yomi = {アワタ, タカアキ and アトベ, コウゾウ} }