@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025222, author = {鳥井, 葉子 and 宮本, 美姫 and TORII, Yoko and MIYAMOTO, Miki}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要}, month = {Feb}, note = {家庭内における児童のコミュニケーション能力の育成をめざし,小学校家庭科で「自分の気持ちを率直に伝える大切さに気づき,生活に生かそうとする態度を身につける」ことを目的とした授業実践を行った。その結果,ほとんどの児童が家族を対象としたコミュニケーションの生活実践を行い,事後調査におけるコミュニケーションの正解率も高かったため,授業で取り上げたコミュニケーションスキルは児童に定着したといえる。コミュニケーションスキルを活用できなかった児童に対する支援・指導の工夫が今後の課題である。, This report analyzed the effect of learning of communication with family in home economics education in elementary school. The learning items were awareness of importance of communication and to get practical attitude. The results were as follows: 1) Most of students practiced on communication with family in their lives. 2) Level of post test of students on communication was high. 3) Learning of communication with family in home economics education was proven to be effective. The problem to be solved is to support for students without practice on communication with family., 国立情報学研究所『研究紀要公開支援事業』により電子化。}, pages = {129--138}, title = {家庭内におけるコミュニケーション能力の育成をめざした小学校家庭科の授業実践}, volume = {20}, year = {2006}, yomi = {トリイ, ヨウコ and ミヤモト, ミキ} }