@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025350, author = {川真田, 早苗 and 北野, 香 and 町田, 篤志 and 田村, 和之 and 石坂, 広樹 and 香西, 武 and KAWAMATA, Sanae and KITANO, Kaori and MACHIDA, Atsushi and TAMURA, Kazuyuki and ISHIZAKA, Hiroki and KOZAI, Takeshi}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本稿の目的は,フィリピン・カマリネス・スル州の地域に応じた学校防災教育プログラムを開発するために,同地域の自然災害と,それらに対する児童の認識,防災・減災に対する児童の知識についての調査を分析することである。カマリネス・スル州において複数小学校の4年生から6年生の児童計399名を対象に,アンケート調査を行い,以下のことが明らかになった。(1)地域で発生する自然災害は早期警告やリスクの伝達ができる台風が1番多いこと。(2)地域で自然災害により生じる被害は建物倒壊が1番多いこと。(3)一般的な防災の知識は主にラジオ・テレビから得ているが,地域の具体的な危険箇所や防災に役立つ物についての理解ではないこと。(4)70%の家庭が自然災害発生に備えたなんらかの手立てを講じていること(5)ごく少数ではあるが,児童が理科の学習内容と防災学習を関連付けていること。(6)理科の学習内容は,児童に地域でどのような自然災害が発生するかについての認識力を高めていること。, We analyzed children's awareness and their knowledge about risk prevention/reduction about local disasters to develop a risk prevention education program that suits regions of Camarines Sur, Philippines. We conducted a questionnaire survey to total of 399 pupils in grades 4 and 6 in multiple elementary schools. From this we found that: (1) Typhoon is the most popular natural disaster and early warning system works very well, (2) the most damage by natural disaster is destruction of buildings, (3) people are obtaining general risk prevention knowledge by radio and television, yet information about specific locations that are dangerous and what objects are useful in case of disaster are not clearly understood, (4) about 70% of families prepare something for natural disasters, (5) not all, but a few pupils are able to connect what they have learned in science class to risk prevention, and (6) topics in science classes enhance children's awareness about what kind of disaster happens locally.}, pages = {83--88}, title = {フィリピン・カマリネス・スル州における防災に関する生徒の意識について}, volume = {29}, year = {2015}, yomi = {カワマタ, サナエ and キタノ, カオリ and マチダ, アツシ and タムラ, カズユキ and イシザカ, ヒロキ and コウザイ, タケシ} }