@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025379, author = {前田, 洋一 and 小倉, 整 and Maeda, Youichi and OGURA, Sei}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {学校改革における教員の心理的抵抗を払拭するために,Kotterの8段階のプロセス,Edomondsonのチーミング理論を援用しながら約1年間にわたって学校における実践を行った。その結果,以下の点が明らかとなった。 1.聞くことからはじめるコミュニケーションが有効であること 2.推進チームを構築し,全体のファシリテート機能を持たせること 3.教科部会のなかにリーダーシップを発揮する構成員が必要であること, In order to eliminate psychological resistance of teachers in school reform activities, a practice in school has been performed for about a year while applying Kotter’s 8-step processes and Edmondson’s teaming theory. As a result, the following aspects have been revealed: 1. Communication started by listening to others is effective; 2. It is necessary to build up a promotion team having a function as the whole facility 3. Any constituent member capable of exercising leadership is required within a subject sub-committee.}, pages = {21--32}, title = {学校改革に対する教員の心理的抵抗の払拭に関する実践的研究}, volume = {31}, year = {2016}, yomi = {マエダ, ヨウイチ and オグラ, セイ} }