@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025382, author = {高橋, 眞琴 and 横山, 由紀 and 田中, 淳一 and TAKAHASHI, Makoto and YOKOYAMA, Yuki and TANAKA, Junichi}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {児童発達支援は,身近な地域の発達障がいのある子どもたちや,いわゆるグレーゾーンの子どもたちの支援事業と位置付けられている。本研究においては,児童発達支援における音楽療法を用いた実践について,具体的な実践事例を取り上げ,その形態と方法の整理を試みた。子どもたちからは,児童発達支援における音楽療法のセッションにおいて,発達に関連するような反応が観察されたが,アセスメントや評価においては,正確なデータの提示が期待される。音楽療法においては,生理学的指標も有効な手段の一つになる可能性がある。, In Japanese measures for persons with developmental disabilities close cooperation among mutual section in charge of support for children with developmental disabilities is important. For preschool aged children with developmental, disabilities, early development support is used as regional resource. This paper carried out to explore the meaning of using music therapy in development support. The responses of children with developmental disabilities belong to development support‘,Treffen’ were reactive in music therapysessions. In music therapy sessions, it is expected that assessment or evaluation that is evidenced based on. Such as physiological data may provide some evidence in music therapy sessions.}, pages = {49--56}, title = {発達障がいのある子どもたちへの地域連携を基盤とした発達支援 : 音楽療法による発達支援の実践を通して}, volume = {31}, year = {2016}, yomi = {タカハシ, マコト and ヨコヤマ, ユキ and タナカ, ジュンイチ} }