@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025387, author = {湯地, 宏樹 and 阪根, 健二 and YUJI, Hiroki and SAKANE, Kenji}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本研究は,大学生及び大学院生を対象に質問紙調査をすることによって,土曜日授業への参加と子ども観との関係を明らかにすることを目的としている。質問紙調査の結果から,学生自身が企画した土曜日授業について,児童の「興味関心」「知識・技能」「思考・判断・表現」を促していたと肯定的に評価していた。土曜日授業の参加前と参加後では,子どものイメージに変化がみられたこと,女子学生よりも土曜日授業に参加した男子学生の方が子どもに「扱いにくさ」のイメージをもつ傾向があることなどが明らかになった。土曜日授業への参加によって実際の子どもと触れ合うことによって変化した子ども観は,教員の資質としての人間性と関係があると思われる。, The present study aims to clarify the effects of faculty of education students’ views of children on participation in Saturday classes at elementary school by a questionnaire survey to 133 university students and graduate students in the faculty of education. As a result of the survey by questionnaire, students estimated positively that the lessons they planned promoted children’s interest, knowledge/skills, and thinking/judgment/expression. The students’ views of children before participation in Saturday classes changed after participating. Moreover, it became clear that male students who participated have a greater impression of egocentricity with respect to children than female students. It seems that the impressions of children, which changed by coming into contact with then, are related to humanity as a quality of a teacher.}, pages = {93--102}, title = {土曜日授業への参加と子ども観の関係}, volume = {31}, year = {2016}, yomi = {ユジ, ヒロキ and サカネ, ケンジ} }