@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025394, author = {大林, 正史 and 佐古, 秀一 and OBAYASHI, Masafumi and SAKO, Hidekazu}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本稿の目的は,A大学教職大学院とB県教育委員会・教育センターとの連携による主幹・指導教諭研修の,①内容,②開発の経緯,③効果と課題を明らかにすることである。筆者らは,大学院側の担当者として,この研修の開発と実践に取り組んだ。本主幹・指導教諭研修は,「OJT型である点」および「教職大学院が組織として研修に全面的に関与している点」で先進的な取り組みと言える。本稿では,その開発時の打ち合わせの記録や,研修後のアンケートを分析した。その結果,次の2点等が明らかとなった。①県教委等と連携する際には,「県教委や教育センターの慣習を尊重すること」「先進県・大学の学校管理職研修に関する知識を得ておくこと」「県教育センター等の職員とともに,先進県・大学を視察すること」が重要である。②1年目の主幹教諭については,「OJT型」の研修の有効性が確かめられた。, A purpose of this study is to clarify ① contents,② process of development ,③ effect and a problem of the teacher chief editor and instruction teacher training by the cooperation with University teaching profession graduate school and the prefecture Education center. The writers worked on development and practice of this training as the person in charge on the graduate school side. The teacher chief editor training and the teacher instruction training are advanced at the point that is an OJT type and where a teaching profession graduate school participates in the training totally as an organization. I analyzed a questionnaire after the training and a record of the meeting. As a result, two points of the next became clear. ① When it cooperates with education center of the prefecture religion, “respecting habit of the education center of the prefecture,” it is important “getting knowledge about the advanced prefecture and the advanced university managerial class training” “to inspect an advanced prefecture and an advanced university with the staff of the education center of the prefecture”. ② About teacher the first-year chief editor, I was able to check the effectiveness of the training of the OJT type.}, pages = {153--162}, title = {教職大学院と県教育委員会・教育センターとの連携による主幹・指導教諭研修プログラムの開発と実践}, volume = {31}, year = {2016}, yomi = {オオバヤシ, マサフミ and サコ, ヒデカズ} }