@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025401, author = {中本, 貴規 and 南, 隆尚 and 能條, 歩 and NAKAMOTO, Takanori and MINAMI, Takahisa and NOJO, Ayumu}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {アサーションとは,コミュニケーションを表現する技法のひとつであり,一般社会だけではなく,学校現場においても,その重要性が示唆される。また,コミュニケーションの機会が多く考えられる野外活動との関連性を考えることを本研究の目的とした。対象は,大学生15名(実験群8名,対照群7名)とした。実験群は野外活動と共に筆者が考案したアサーション的コミュニケーション技術教育を実施し,対照群はアサーション的コミュニケーション技術教育のみを実施した。また,活動の前と活動終了後,終了1ヶ月後に調査を行った。主な結果として,野外活動にアサーション的コミュニケーション技術教育を組み込むことによって,参加者にアサーティブな態度を身に付けさせることができ,且つその効果の持続性が長く保存されることが明らかとなった。, Assertion is one of the techniques for expressing communication, and its importance is suggested not only in the general society but also in the school field. The purpose of this research was to consider the relevance to outdoor activities where there are many opportunities for communication. The subjects were 15 college students (8 experimental students and 7 controlled students). In the experimental group, we conducted an assertive communication skill education invented by the author as well as outdoor activities. And we also conducted only education on assertion communication skill to the control group. We also conducted a survey before and after the activity and one month after the end. As a main result, it became clear that by incorporating assertive communication skill education into outdoor activities, students can have assertive attitudes and keep the sustainability of the effect for a long time.}, pages = {19--25}, title = {アサーショントレーニングと野外活動の関係性}, volume = {32}, year = {2018}, yomi = {ナカモト, タカノリ and ミナミ, タカヒサ and ノウジョウ, アユム} }