@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025407, author = {森, 裕二郎 and 池田, 誠喜 and MORI, Yujiro and IKEDA, Seiki}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本研究は,エンゲージメントに着目した授業を実践し,その成果と課題を検討することを目的とした実践報告である。授業の工夫として,(1)行動エンゲージメントの工夫,(2)感情エンゲージメントの工夫,(3)認知的エンゲージメントの工夫,の3つの手立てを計画し授業実践を行った。効果の検証のため,児童のエンゲージメント状態を測定するためのエンゲージメント尺度を作成し,同尺度を用いた検証と児童の振り返り記述を用いた検証を行った。結果,エンゲージメントの要素である認知的エンゲージメントに対する支援について効果が見られた。課題として,教師による児童のニーズの把握の必要性が示唆された。, This paper is a practical report aimed at practicing lessons of arts and crafts focusing on engagement and examining the outcomes and problems of practice. As a way of teaching, we practiced classes by planning three methods: (1) Behavior engagement, (2) Emotional engagement, and (3) Cognitive engagement. As a verification method, the engagement scale for measuring the engagement state was created and measured, and verification using the child's retrospective description was performed. As a result, it was effective for support for cognitive engagement which is an element of engagement. For further improvement, it was suggested that teachers are required to understand the needs of children.}, pages = {71--78}, title = {図画工作科授業において児童にエンゲージメントを作り出す試み}, volume = {32}, year = {2018}, yomi = {モリ, ユウジロウ and イケダ, セイキ} }