@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025408, author = {石丸, 秀樹 and 池田, 誠喜 and ISHIMARU, Hideki and IKEDA, Seiki}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本研究は,小学生の共同体感覚を育成することを目的とした学級づくりの実践を報告するものである。共同体感覚を育成することを主眼に置き,教師のかかわりを勇気づけの視点で可視化しフィードバックをする「勇気づけミーティング」,児童のかかわり合いを深めるための「ポジティブメッセージを送ろう」「WONDERFUL GRAND PRIX」という取り組みを実践した。結果,勇気づけのサイクルを意識した教師のかかわりと児童のかかわり合い活動の取り組みが,共同体感覚を育む学級づくりに概ね寄与することが示唆された。, The purpose of this study is to examine the effect of the practice of developing children's social interest through classroom creation. “Encouragement Meeting” which focuses on utilizing resources within the classroom where the community sense is fostered, visualizes teacher involvement from encouraging perspective and gives feedback, conducted “Let's send a positive message” and “WONDERFUL GRAND PRIX” to deepen child-to-person relationships.As a result, it was suggested that the involvement of teachers who are aware of the encouragement cycle and the activities of activities to foster involvement of children generally contribute to the creation of classes that foster community sensation.}, pages = {79--89}, title = {小学生の共同体感覚を育む学級づくりの取り組み}, volume = {32}, year = {2018}, yomi = {イシマル, ヒデキ and イケダ, セイキ} }