@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025413, author = {笠江, 由美 and 金児, 正史 and 細川, 眞文 and 村山, 時美 and 姫田, 史也 and KASAE, Yumi and KANEKO, Masafumi and HOSOKAWA, Mafumi and MURAYAMA, Tokimi and HIMEDA, Fumiya}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本研究は,数学の学習に自信がない生徒が約7割いる置籍校の高等学校で,二次曲線の学習をした生徒が先生役となって実施した,全校一斉生徒授業について,その意義と学校経営にもたらす意義を示す。当初,先生役生徒は,全校一斉生徒授業を行うことを不安に思っていたが,置籍校の教職員の支援を受けながら,主体的に教材を検討し,授業計画を作成して,全校一斉生徒授業に積極的に取り組んだ。生徒アンケートから,先生役生徒はこの取り組みを通して,それぞれが自信を持ち,主体的に活動する意義を自ら見いだし,全校一斉生徒授業後には,意欲的に活動する様子が多く見られるようになった。本研究では,全校一斉生徒授業の意義をとらえるために,学校・学年・学級経営にもたらす意味についても考察した。, The students’ classes of school were held in our high school where the students of seventy percent who had not have confidence in mathematics. The learning content of students’ classes of school was quadric curve. In this study, we show the actual influence of these classes. The teacher students tried to understand the content of teaching and to make teaching materials by themselves. Through these activities, the teacher students had confidence of their work. The teacher students’ activities motivate whole students of our high school. We also emphasize the significance these classes and clarify the importance of these classes in our school managements, grade management and classroom administration.}, pages = {137--146}, title = {高校生による数学の全校一斉生徒授業の意義と学校経営にもたらす意味}, volume = {32}, year = {2018}, yomi = {カサエ, ユミ and カネコ, マサフミ and ホソカワ, マフミ and ムラヤマ, トキミ and ヒメダ, フミヤ} }