@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00025415, author = {前林, 宏典 and 大林, 正史 and MAEBAYASHI, Hironori and OBAYASHI, Masafumi}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本稿の目的は,国立大学附属特別支援学校における学校組織特性と「教師の教育実践の改善」の関連を明らかにすることである。学校の組織や校内研修の状態,「教師の教育実践の改善」を測定するための質問紙調査を全国の国立大学附属特別支援学校の教職員を対象に実施した。その分析の結果から,次の諸点等が明らかになった。①国立大学附属特別支援学校では,学校組織の「統制性」と「協働性」が高まると,「同僚教師の専門性向上志向」,「同僚教師の指導力」,「同僚教師の児童生徒を良くする志向」,「教師の実践改善志向」が高くなる。とくに,学校組織の「協働性」を高めることが,それらを高める上で有効である。②国立大学附属特別支援学校では,教職員の「働きがい」が高まると,教職員がより「児童生徒の課題をとらえ直し,新しい実践を工夫していきたい」と思うようになる。, The purpose of this research is to clarify the relationship between the characteristics of the school organization and "improvement of teacher's educational practice" at the special support school attached to the national university. We conducted a questionnaire survey to measure the school organization, the state of the training in the school, "Improvement of teacher’s educational practice" for faculty and staff of the special support school attached to the National University. From the analysis results, the following points were clarified. ① In the special support school attached to the National University, as the "organizational control" and "collaboration" of the school organization rises, "co-teacher’s expertise orientation", "co-teacher’s leadership", "colleague teacher's pupilsu, "Teacher's practical improvement awareness" increases. In particular, enhancing "cooperation" of school organizations is effective in enhancing them. ② At the Special Support School attached to the National University, as faculty and staff ’s "Rewarding" rises, the faculty and staff will think that "I want to grasp the problems of the students and devise new practices".}, pages = {159--165}, title = {国立大学附属特別支援学校における学校組織特性と「教師の教育実践の改善」の関連 : 教職員を対象とした質問紙調査の結果の分析を通して}, volume = {32}, year = {2018}, yomi = {マエバヤシ, ヒロノリ and オオバヤシ, マサフミ} }