@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00028084, author = {田中, 淳一 and 藤澤, 憲 and 高橋, 眞琴 and TANAKA, Junichi and FUJISAWA, Ken and TAKAHASHI, Makoto}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本研究では,臨床動作法に係る心理リハビリテイションキャンプにおける記録より,肢体不自由のある子どもたちの臨床動作法を基盤とした学習支援のあり方について検討することを目的とした。肢体不自由のある生徒(トレイニー)を対象として,動作課題遂行時の時系列記録と本人インタビューを分析対象とした。トレイニーとトレーナーが,相互交渉の成立を契機として,対話を重ねる中で,トレイニーは省察し,動作課題の確認や自らの姿勢保持時間等の情報を活用し,トレーナーに動作課題を行う際の学習方法を提案するなど課題遂行の見通しをもちながら主体的に学習に取り組む様子が確認された。臨床動作法を基盤とするトレイニーとトレーナーとの協働的な学習は,今後の肢体不自由教育における「主体的・対話的で深い学び」につながっていくと考えられる。, In this research, we aimed to examine how to support learning based on the clinical dousa-hou for children with physical disabilities from the record in psychological rehabilitation camp of clinical dousa-hou. The target was a student with physical disabilities (trainee). The time series record at the time of performing the dousa task and interview for a student with physical disabilities (trainee) were analyzed. Trainee and trainer repeatedly engaged in dialogue with the formation of mutual negotiations. Trainee was conscious and utilized information such as confirmation of dousa tasks and own posture holding time. Trainer had a prospect of executing the task, such as proposing a learning method when doing a dousa task to the trainer, It was confirmed that trainer focused on learning subjectively. Collaborative learning of trainees and trainers based on clinical dousa-hou will lead to "subjective, interactive and deep learning" in future physically handicapped education.}, pages = {1--9}, title = {肢体不自由のある生徒への臨床動作法を基盤とした学習支援 : 主体的・対話的・深い学びに向けて}, volume = {33}, year = {2019}, yomi = {タナカ, ジュンイチ and フジサワ, ケン and タカハシ, マコト} }