@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00028092, author = {高好, 芽衣 and 森, 康彦 and TAKAYOSHI, Mei and MORI, Yasuhiko}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {中学校保健体育科保健分野の学習においては,「素朴概念」を含め健康に関わる情報を批判的に吟味し,正しく判断し活用していく力を育成していくことが重要である。批判的に吟味する態度の育成方法として,一般的批判的思考を体験するショートスタディと根拠について考える保健の授業を組み合わせて行う学習を設定した。5時間分の授業の前後に批判的思考の態度を測定するための質問紙と「素朴概念」として設定した『病は気から』という言葉についての自由記述を実施した。その結果を分析したところ,批判的思考態度尺度の結果は事後において全体的に低下傾向にあり,「素朴概念」についての自由記述についても有意な変化はなかった。これらの結果から,焦点を絞った学習計画の必要性とともに「素朴概念」や批判的思考の大切さなどを明示した学習の必要性が示唆された。, It's important for junior high school students to develop the ability to critically examine health information, including "naive conceptions" about health information, in order to correctly judge and utilize such information. In order to develop a critical examination attitude, we designed a set of health lessons that consisted of a short survey followed by a critical thinking activity. We conducted a questionnaire to measure the attitudes of critical thinking before and five hours of class time. In addition to the questionnaire, students were asked to write their thoughts on the "naive conception" of "Your mind controls your health". Analysis of the results revealed that overall critical thinking attitudes were on a declining trend, and that there was no significant change in the perception of “naive conceptions” about health information. These results suggested the necessity of a learning program that focuses on distinguishing and acknowledging "naive conceptions" and the importance of critical thinking in the junior high school curriculum.}, pages = {69--77}, title = {中学校保健分野における「素朴概念」を批判的に吟味する態度の育成を目指して}, volume = {33}, year = {2019}, yomi = {タカヨシ, メイ and モリ, ヤスヒコ} }