@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00028093, author = {山西, 健斗 and 小倉, 正義 and YAMANISHI, Kento and OGURA, Masayoshi}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本研究では,児童の学習及び学習に対する心理的な側面と学校適応感との関連について,レビューを通して明らかにし,児童の学習に関する研究の今後の方向性について展望することを目的とした。レビューの結果,2000年から2018年までに刊行された学習と学校適応感の関連を検討した論文について⑴小学校4年生から6年生までの児童を対象とした研究が多いこと,⑵学習のとらえ方は研究者によって様々であること,⑶学習と学校適応感との相関は認められるが,学習から学校適応感への影響は研究によって異なることが明らかになった。今後は,学習の適応感が低くても学校適応感の高い児童の存在を考慮したうえで研究を進める必要がある。, This study reviewed the relationship between the children's learning and school adaptation. Results of literature review about the relationship between the children's learning and school adaptation published between 2000 and 2018, showed that (1) There are the greatest number of studies targeting upper grades students from the fourth grade to the sixth grade in elementary school, (2) The definition of learning is to be varied by researchers, (3) Although there is a correlation between learning and school adaptation, the influence from learning to school adaptation differs depending on the research. In the future, it is necessary to advance research with consideration of the existence of children with low learning adaptation but high school adaptation.}, pages = {79--83}, title = {児童の学習に関する問題と学校適応感の関連についてのレビュー}, volume = {33}, year = {2019}, yomi = {ヤマニシ, ケント and オグラ, マサヨシ} }