@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00028094, author = {山崎, 勝之 and YAMASAKI, Katsuyuki}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {公認心理師法が2017年に施行され,翌年には第1回目の試験が実施された。公認心理師の仕事は,医療保健から産業労働まで広範囲にわたる。その中で本論文は,公認心理師のスクールカウンセラー(SC)としての学校での仕事に焦点を当てる。現時点では,SCは主に臨床心理士によって担当されているが,公認心理師も,法が学校での仕事を規定している以上SCとして学校教育に参入することが期待される。SCとしての公認心理師は,子どもの健康や適応のための治療的な仕事のみならず,予防的な仕事も求められる。本論文では最初に,予防教育が学校教員(主として担任教員)とともにどのように遂行されるのかが詳述される。本論文で対象にする予防教育は,ユニバーサルならびに選択的予防の特徴を持ち,クラス全体の成員を対象にして実施される。そしてその教育は,科学的根拠をもち,子どもたちの参加意欲を高めるのに十分な魅力があるものとなる。この場合,SCはクラスの中の子どもたちの様子を観察し,プログラム実施者に予防教育実施への助言とトレーニングを提供する必要がある。次にSCは,通常のクラスには発達障害やパーソナリティ上の歪みをもった支援を必要とする子どもたちが在籍していることを考慮する必要がある。また,クラスの中には学級崩壊を起こしている状態にあるものもあり,それが予防教育の実施を妨げていることもしばしば確認される。SCは,そのような学級崩壊をもたらす中核的な子どもに対処し,アセスメント,カウンセリング,コンサルテーション等を通して対応する力が求められる。現在,SCは週一回の学校勤務が主流であり,また学校での予防教育の実施を十分に行える状況ではない。学校におけるSCの仕事には限界が多数存在している現状を認識し,SCとしての公認心理師は学校での仕事と環境を改善して行く必要がある。, The law for certified psychologists was put into force in 2017, and thereafter the first examination was conducted in 2018. The work by certified psychologists includes those in various domains from medicine to industry. The current paper focused on their work at schools as school counselors (SCs). At present, SCs were taken in charge mostly by certified clinical psychologists, but certified psychologists will be also expected to be SCs so long as the law prescribes the work at schools for certified psychologists. For certified psychologists as SCs, not only remedial activities but prevention ones for children's health and adjustments are required as their main work at schools. In this paper, first, it is depicted how prevention education can be implemented in homeroom classes with school teachers (in most cases, homeroom teachers). Such prevention education is characterized by including universal and selective prevention, targeting the whole class members. Also, it should be evidence-based and attractive enough to keep children's motivation to participate in. In this case, SCs need to observe the class and to provide advices and trainings to program practitioners. Second, SCs need to consider that a few children who need special education dew to developmental disabilities and distortions in personalities are enrolled in ordinary classes. It is often observed that some classes are in disruptive conditions, which prevents from implementing prevention education. SCs need to treat the core children leading to such disruptive conditions, in which SCs' abilities to deal with their maladaptive status through assessment, counseling to the children, consultation with school personnel, and so on are required. At present, SCs usually work only one day per week, which suggests that they are not in conditions enough to conduct or teach prevention education at schools. Admitting that many limitations on SCs' work at schools exist, certified counselors as SCs need to continue to improve their work and environments at schools.}, pages = {85--94}, title = {公認心理師としての学校予防教育から教育臨床へのかかわり方}, volume = {33}, year = {2019}, yomi = {ヤマサキ, カツユキ} }