@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00028096, author = {八原, るみ and 杉原, 潤嗣 and YAHARA, Rumi and SUGIHARA, Junji}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {多様な学習ニーズに応じた教育指導体制を構築することを目的に研究推進している公立の定時制・通信制高校において,総合的な学習の時間(コース別学習)に『ソーシャルスキルアップコース』を設定し12回の授業を実践した。本稿では,その授業実践の結果をもとに生徒の学習効果と教職員(支援相談員を含む)の授業力・指導力の向上に対する効果について検討することを目的とした。その結果,学習効果に3つの要因をあげ,授業力・指導力について4つの要因をあげ,それぞれについて考察した。, We established a course titled "Improving Your Social Skills" for the integrated study period (track-specific study) and taught it for 12 lessons at public part-time/correspondence high schools that are promoting research in an attempt to develop educational guidance systems to meet diverse learning needs. This paper looked at the results of these lesson practices, aiming to examine the learning effect among students and the effect on improving teaching staff's ability to teach and guide. Three factors on learning effects and four factors on the ability to teach and guide were identified as a result, and each one was further examined.}, pages = {103--110}, title = {定時制・通信制高校におけるソーシャルスキル能力を高める取り組み : コース別総合学習での試み}, volume = {33}, year = {2019}, yomi = {ヤハラ, ルミ and スギハラ, ジュンジ} }