@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00028100, author = {横嶋, 敬行 and 賀屋, 育子 and 内田, 香奈子 and 山崎, 勝之 and YOKOSHIMA, Takayuki and KAYA, Ikuko and UCHIDA, Kanako and YAMASAKI, Katsuyuki}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本論文では,自律的SEと他律的SEを同時に測定することができる,紙筆版およびタブレットPC版の簡易版SE潜在連合テスト(SE-IAT)の開発に関する理論を提示することを目的としている。第1節では,本研究の背景として,近年のSE研究の動向と自律的SEおよび他律的SEの概念と測定方法論について提示している。第2節では,現行の自律的SEの測定法の理論について言及している。そして,第3節では自律的SEと他律的SEを同時測定する山崎ら(印刷中)の理論を紹介しながら,それを児童用の簡易版SE-IATで作成する構想をまとめている。, The present paper aimed to depict the theoretical perspectives of developing Implicit Association Test (IAT) to measure autonomous and heteronomous self-esteem for children. The theory applies for two types of IAT, a paper-and-pencil version and a tablet PC version. In the first section, the back grounds of the present study were illustrated, which concerned trends of self-esteem research in recent years, concepts of autonomous self-esteem and heteronomous self-esteem, and measuring methods of these two self-esteems. In the second section, the current theory of measuring autonomous self-esteem was mentioned. Finally, followed by that, considerations on developing brief IAT for measuring both autonomous and heteronomous self-esteems were discussed, along with the theories clarified by Yamasaki et al. (in press).}, pages = {141--148}, title = {児童用の簡易版セルフ・エスティーム(SE)潜在連合テストの開発の構想 : 自律的ならびに他律的SEを同時に測定する,紙筆版とタブレットPC版の測定法開発に関する理論}, volume = {33}, year = {2019}, yomi = {ヨコシマ, タカユキ and カヤ, イクコ and ウチダ, カナコ and ヤマサキ, カツユキ} }