@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00028101, author = {木村, 直子 and KIMURA, Naoko}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本稿は,2016年より徳島県で実施している保護者を対象としたワークショップの実践事例について論じる。第一にこれまでに実施してきたワークショップに共通する,ワークショップの依頼から,事前準備,当日の展開,参加者の反応,カンファレンス,ファシリテーターによる事後報告までの,ワークショップ展開の実際について記述した。第二に,これまでに実施したワークショップの中から特徴的な実践事例を挙げ,実施の際の留意事項ついて,整理した。第三に,参加者の事後評価アンケートの結果をもとに本ワークショップの意義について記述した。そして,最後にこのワークショップがより発展するための方策として,ワークショップの質を保証するスーパーバイズ体制の構築について考察した。, This paper reports on examples of workshops held for parents/guardians in Tokushima Prefecture as of 2016. First, regarding workshops implemented through the present, we note the entire process spanning initial requests for these workshops, preparations, event day proceedings, participant response, the conference, and post-event facilitator reporting. Second, citing distinct examples from amongst those implemented, we have noted important points in the implementation process. Third, we have written about the significance of the workshops based on post-event participant questionnaire results. In closing, as a means of further developing these workshops and helping to ensure quality, we consider a supervisory structure.}, pages = {149--155}, title = {学校園等を核とした新しい家庭教育支援の展開と可能性 : とくしま親なびワークショップの取組みを通して}, volume = {33}, year = {2019}, yomi = {キムラ, ナオコ} }