@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00028524, author = {井ノ崎, 敦子 and 葛西, 真記子 and INOSAKI, Atsuko and KASAI, Makiko}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本研究は,大学生の恋愛の発達と自己の発達との関連を検討することを目的とした。大学生352名を対象に,自己構造の安定性に関する質問紙,恋愛様相尺度,及び主な養育者による被受容感尺度を用いて調査を実施した。交際経験のある203名を対象に適合性の高いモデルにおいてジェンダー差を検討した結果,男性では,自己対象体験不全が自己の発達を阻害するが,自己の発達は恋愛の発達に影響しないことが見出された。一方,女性では,自己対象体験不全が自己の発達を阻害し,自己の発達不全が恋愛の発達も阻害することが見出された。恋愛相談においては,身近な他者からの共感と助言を求める学生が多いことが見出された。これらの結果から,大学生の恋愛の発達と自己の発達が関連するという仮説が部分的に支持された。今後は,主な養育者以外との間での自己対象体験と恋愛や自己の発達との関連を検討することが課題である。, This study aimed to examine the relationship between mature love and development of self among university students. In total, 352 university students completed three scales, namely the Constancy of Self-Structure scale, Scale of Immature/Mature Love, and Sense of Acceptance scale. We examined gender differences among 203 participants, who had prior experience of being in romantic relationships, using structural equation modeling. The results revealed that while both males and females displayed an obstructed development of self due to improper selfobject experiences, only females displayed obstructed mature romantic relationships due to improper development of self. We also found that the participants often needed empathetic responses and advice from their close ones regarding their romantic relationships. These findings suggest only partial confirmation of the hypothesis, which states that mature love is related to development of self. The task for future research is to examine the relationship between selfobject experiences with individuals other than caregivers, mature romantic relationships, and development of self.}, pages = {1--8}, title = {大学生の恋愛の発達と自己の発達との関連 : 自己心理学的観点による分析と恋愛相談との関連}, volume = {34}, year = {2020}, yomi = {イノサキ, アツコ and カサイ, マキコ} }