@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00028530, author = {賀屋, 育子 and 道下, 直矢 and 横嶋, 敬行 and 内田, 香奈子 and 山崎, 勝之 and KAYA, Ikuko and MICHISHITA, Naoya and YOKOSHIMA, Takayuki and UCHIDA, Kanako and YAMASAKI, Katsuyuki}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {近年,セルフ・エスティーム(Self-Esteem:SE)の適応的側面として自律的SE(autonomous SE)(山崎他,2017)の概念が提唱されている。本研究では,小学校5年生から中学校1年生を対象にした自律的SEを高める予防教育プログラムの開発を行った。本プログラムは,山崎他(2018)の自律的SEの概念理論とユニバーサル予防教育「『いのちと友情』の学校予防教育(Trial Of Prevention School Education for Life and Friendship : TOP SELF)」の理論が基盤となっている。本文では,まず自律的SEの概念と発達プロセスとTOP SELFの理論,および自律的SEの開発の観点をまとめた。授業の内容は,授業の展開部分を中心とし,プログラム実施容易性向上の具体を説明している。展望では,適応的SEを伸ばす教育プログラムとしての教育効果の検証の必要性とその方法について述べた。, The purpose of this study was to develop an educational program to cultivate autonomous selfesteem for 5th- to 7th- grades children as one of the programs called "Trial Of Prevention School Education for Life and Friendship (TOP SELF)". In developing the program, the concept and developmental process of autonomous self-esteem (Yamasaki et al., 2018), the background theory and running procedures of the TOP SELF are utilized. Specifically, preparation and implementation with little burden for teachers were underscored. The completed program is expected to effectively increase autonomous self-esteem and decrease heteronomous one, keeping the basic characteristics of the TOP SELF, along with easily manageable implementation. The necessity for examining the effectiveness of the program using appropriate assessment designs and tools is discussed as a future research topic.}, pages = {47--54}, title = {「自律的セルフ・エスティーム」を育成するユニバーサル予防教育の開発}, volume = {34}, year = {2020}, yomi = {カヤ, イクコ and ミチシタ, ナオヤ and ヨコシマ, タカユキ and ウチダ, カナコ and ヤマサキ, カツユキ} }