@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00028533, author = {横嶋, 敬行 and 影山, 明日香 and 賀屋, 育子 and 内田, 香奈子 and 山崎, 勝之 and YOKOSHIMA, Takayuki and KAGEYAMA, Asuka and KAYA, Ikuko and UCHIDA, Kanako and YAMASAKI, Katsuyuki}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本研究では,ユニバーサル予防教育TOP SELF(Trial Of Prevention School Education for Life and Friendship)の教育の1つである「自律的セルフ・エスティームの育成」プログラムの教育効果の検証を行った。参加者は,小学校5年生の157名(教育条件83名,比較条件74名)であった。教育効果の測定には,児童用紙筆版セルフ・エスティーム潜在連合テスト(SE-IAT-C)が用いられた。分析の結果,比較条件の参加者の教育前後のSE-IAT-C得点は無変化であり,教育条件の参加者のみ,教育前後で有意に得点が上昇していた。この結果から,教育プログラムの効果が確認された。加えて,考察では本研究の課題や今後の研究の展開が論じられた。, This research examined the effectiveness of a universal prevention education, termed "Trial Of Prevention School Education for Life and Friendship (TOP SELF)" for development of autonomous selfesteem. Participants were 157 5th-grade children (83 for the education group, 74 for the control group) from two elementary schools. To assess autonomous self-esteem, each child completed the paper and pencil version of the Self-Esteem Implicit Association Test for Children (SE-IAT-C). The education group completed it twice, before and after the intervention, and the control group completed it in similar periods. Results showed that the SE-IAT-C scores in the control group did not significantly changed, while the scores in the education group increased significantly. Limitations of this research and future improvement of the research are discussed.}, pages = {77--84}, title = {ユニバーサル予防教育「自律的セルフ・エスティームの育成」プログラムの効果 : 小学校5年生を対象とした教育効果の検証}, volume = {34}, year = {2020}, yomi = {ヨコシマ, タカユキ and カゲヤマ, アスカ and カヤ, イクコ and ウチダ, カナコ and ヤマサキ, カツユキ} }