@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00028954, author = {中村, 友香 and 藤澤, 憲 and 中西, 裕子 and 西林, 佳人 and 守谷, 安津蓉 and 小河, 理恵子 and 髙橋, 真一郎 and 亀井, 有美 and 高橋, 眞琴 and NAKAMURA, Yuka and FUJISAWA, Ken and NAKANISHI, Yuko and NISHIBAYASHI, Yoshito and MORIYA, Atsuyo and OGAWA, Rieko and TAKAHASHI, Shinichiro and KAMEI, Yumi and TAKAHASHI, Makoto}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {新型コロナウイルス感染症(以下,COVID-19)の対応に際して,緊急事態宣言発出後,筆者らが関与する教育関係,福祉関係,医療関係の最前線での実践現場においては,これまでの実践内容にない対応を求められた。本論文では,筆者らが関与している教育関係,福祉関係,医療関係の最前線での実践現場についての現状と課題を把握していくことを目的とした。現状として,実践現場での感染症予防対策以外にも教材作成や労務上の対応が求められており,課題として,児童・生徒,利用者の心のケアや実践者自身のバーンアウトへの対応必要性も示唆された。, After the state of emergency, about the measures against the novel coronavirus (COVID-19), at educational field, medical front and welfare site in which we are involved, we have demanded to change the way of working. The purpose of this article is to understand the current situations and issues in the front line on educational, medical and welfare fields. We found that we required creating the teaching material for on-line and deal with labor in addition to measures to prevent the spread of COVID-19. We also suggested the need to do the mental health care for students and users and prevent working people from burnout.}, pages = {29--38}, title = {障害支援フィールドにおけるCOVID-19をめぐる現状と課題}, volume = {35}, year = {2021}, yomi = {ナカムラ, ユカ and フジサワ, ケン and ナカニシ, ユウコ and ニシバヤシ, ヨシト and モリヤ, アツヨ and オガワ, リエコ and タカハシ, シンイチロウ and カメイ, ユミ and タカハシ, マコト} }