@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00028965, author = {名目良, 律子 and 末内, 佳代 and NAMERA, Ritsuko and SUEUCHI, Kayo}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本稿は,生徒指導の最終目的である「社会的なリテラシーの育成」を念頭に置き,コミュニケー ション能力や規範意識を高めるための学級活動を通して,社会をよりよくする子どもを育成することを目指した実践研究報告である。6年生を対象とし,よりよい集団の形成と同時進行で規範意識を育むために生活目標である「時間を大切にしよう」の行動目標を決定する話合い活動を実施し,児童の記述データをもとに考察した。その結果,この活動が児童のコミュニケーション能力や規範意識を高 めることができる機会となり得ることが示唆された。さらに,児童自身が自己理解を深め,次の課題に他者と協働しながら取り組んでいこうという意欲を高めるためには,話合い活動の振り返りや継続的に取り組むための工夫,家庭との連携が今後の課題であると考える。, This paper is a practical research paper aiming to foster children who can contribute to better society through classroom activities to enhance their communication skills and norm awareness. The pupils of the sixth grader were targeted. We settled specific action goals after discussion to achieve "Let's use the time effectively!", which was one of our classroom targets. We considered them with the pupils' descriptive data. As a result, it showed that this activity could be opportunities that enhanced the pupils' communication skills and norm awareness. To deepen pupils' self-understanding and enhance the motivation to collaborate with others and work on the next problems, the feedback of the pupils' discussion, some ideas to work on continuously and the collaboration with families will be challenged for the future.}, pages = {131--139}, title = {コミュニケーション能力と規範意識を育む小学校における学級活動}, volume = {35}, year = {2021}, yomi = {ナメラ, リツコ and スエウチ, カヨ} }