@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00029355, author = {久米, 禎子 and KUME, Teiko}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本研究の目的は,教師自身が教育相談に求められる能力や研修をどのように捉えているのかを明らかにすることである。小学校,中学校,高等学校に籍を置く13名の現職教員に質問紙調査を行い,回答を得た。分析の結果,教師は教育相談を行うために,柔軟で多面的なものの見方や,変化に気づく観察眼,日頃のコミュニケーション,教師自身の心の安定,他の職員と連携する力などが必要であると考えていることがわかった。また,そうした力を高めるためには,自己理解や相談技法の研修,事例を知るなどの,教師の力量を高める取り組みの他,教師同士が日頃からコミュニケーションをとり,相談しやすい雰囲気をつくるといった職場環境の改善が重要であると考えていることが明らかとなった。, This paper examined what abilities and the trainings teachers perceive required for educational counseling. The questionnaire survey was conducted on 13 teachers enrolled in elementary schools, junior high schools, or high schools. What teachers considered required for educational counseling were the followings: flexible and multifaceted perspectives, a sharp observant eye to notice studentsʼ changes, daily communication with students, their own mental stability, and collaborating with other staffs. And they considered some trainings would be effective to improve their abilities, such as self-understanding, counseling techniques, and knowing actual cases. Furthermore, they also thought it was important to make their working environment better, having daily communication with each other and creating an atmosphere where they could easily consult with.}, pages = {21--28}, title = {学校教育相談に求められる能力と研修 : 教師自身が捉える教育相談および教育相談研修の現状と課題}, volume = {36}, year = {2022}, yomi = {クメ, テイコ} }