@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00029364, author = {大林, 正史 and 近藤, 千恵子 and OBAYASHI, Masafumi and KONDO, Chieko}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本実践研究の目的は,中学校において教師が生徒による変革を目的としたサービス・ラーニング(SL)を促すことが,生徒の主体性と「社会的有効性意識」に与える影響を明らかにすることである。中学校教員でもある大学院生が,6名の生徒会役員に対して,約1年間,防災をテーマにしたSLを内容とする特別活動の授業を実施した。授業の前後に,6名の生徒会役員に対して,主体性と社会的有効性意識を測る質問紙調査を実施した。結果,中学校において教師が生徒による変革を目的としたSLを促すことが,生徒の主体性と社会的有効性意識の向上に影響を与えることが明らかになった。, The purpose of this practical research is to clarify the effect of teachersʼ promotion of service-learning (SL) for the purpose of change by students in junior high school on their independence and "awareness of social effectiveness". A graduate student who is also a junior high school teacher conducted special activity classes for about one year for six student organization officers, which included SL on the theme of disaster prevention. Before and after class, we conducted a questionnaire survey of six student organization officers to measure their independence and awareness of social effectiveness. As a result, it was clarified that the teacherʼs promotion of SL for the purpose of change by the student affects the improvement of the studentʼs independence and social effectiveness awareness in junior high school.}, pages = {99--109}, title = {サービス・ラーニングによる生徒の主体性と社会的有効性意識の向上 : 中学校の生徒会と住民による避難所生活の課題解決を通して}, volume = {36}, year = {2022}, yomi = {オオバヤシ, マサフミ and コンドウ, チエコ} }