@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00029367, author = {髙丘, 有季乃 and 湯地, 宏樹 and TAKAOKA, Yukino and YUJI, Hiroki}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {保育においては,子どもの評価のためにドキュメンテーションなどの記録をとることが求められている。本研究は,保育者にインタビュー調査を行い,テキストマイニング分析によって,保育者のドキュメンテーションや子どもの評価に対する考えの特徴を明らかにするものである。インタビューのデータをKHCoderを用いて分析した結果,階層的クラスターによって10個の特徴に分類された。子どもの姿の振り返りの手立てとして記録を工夫していること,家庭との連携や小学校の先生との共有手段としていることなどが明らかになった。これらの結果を踏まえ,保育現場で有効なドキュメンテーションの開発に役立てたい。, Kindergarten teachers in Japan have been mandated to record their evaluations of their students. This study conducts an interview survey with kindergarten teachers to investigate their thoughts on the documentation in early childhood education and classify the teacherʼs thoughts using text mining analysis. Data analysis was performed using the KH Coder, and teacher characteristics were classified into 10 clusters. We found that the teachers used the documentation for the reflection and evaluation of early childhood education and care. They also shared the documentation with the parents and elementary school teachers of their students. Based on the results of this research, we would like to aim for the development of effective documentation.}, pages = {129--136}, title = {保育者のドキュメンテーションに対する考えに関するインタビュー調査 : テキストマイニング分析を通して}, volume = {36}, year = {2022}, yomi = {タカオカ, ユキノ and ユジ, ヒロキ} }