@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00029369, author = {寺島, 幸生 and TERASHIMA, Yukio}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {鳴門教育大学学校教育学部では,学生自身で自己の学修履歴を記録・省察する学びのポートフォリオ教材「学修キャリアノート」を導入している。本研究では,「学修キャリアノート」の今後の在り方を検討するための基礎資料を得ることを目的に,理科専修の学部学生を対象に,同ノートの利用状況についてアンケート調査を試行した。結果として,被検学生の多くは,「学修キャリアノート」を記録および見返す頻度が年1回以下で,このノートの必要性や有用性を実感していないことが明らかとなった。また,4年次生は2年次生に比べて,同ノートに対しより否定的である傾向が見られた。今回の調査結果から,「学修キャリアノート」本来の目的と学生の利用実態の間には,大きな隔たりがある可能性が示唆された。今後は,「学修キャリアノート」を学生にとってより使いやすく実効性のある教材へと改善していくことが必要である。, The Faculty of Education, Naruto University of Education has introduced a portfolio for learning, “Gakushu-career-note”, for undergraduates to record and reflect their learning careers. In this study, we conducted a questionnaire survey on the actual usage of the portfolio among undergraduates majoring science to obtain basic information for further improvement of the material. As a result, we found that many of the students record and review the portfolio once a year or less, and they do not recognize its necessity and usefulness. In addition, the 4th-grade students tend to be more negative in using the portfolio compared to the 2nd-grade ones. The results of this survey suggest that there may be a large gap between the original purpose of the portfolio and the actual usage among students. In the future, it is necessary to improve the present “Gakushu-career-note” to be easier and more effective for students.}, pages = {147--152}, title = {理科専修学部学生における「学修キャリアノート」の利用実態}, volume = {36}, year = {2022}, yomi = {テラシマ, ユキオ} }