@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00029372, author = {竹口, 幸志 and TAKEGUCHI, Koji}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本論文はこれまでの情報モラル教育に関する先行研究から,情報モラルの定義,情報モラルの内容,情報モラルの指導,情報モラル指導時の問題,情報モラルの評価について文献研究を試みるものである。本論文では,高等学校共通教科情報における情報モラル教育を取り上げた。本研究の成果として,情報モラルの指導には,人間同士のコミュニケーションに関わる問題が多様化していること,情報技術の進化に伴う教員自身の専門知識が必要であることを明らかにした。また,情報モラルの評価問題の分析から,実習や実践を通した指導,問題の指摘と問題が発生した要因を分析させる力を養う指導の必要性を明らかにした。さらに,GIGAスクール構想の中で情報モラル教育の新たな方向性としてデジタル・シティズンシップ教育が取り上げられている現状を明らかにした。, This paper attempts to conduct a literature research on the definition of information ethics, the position of information ethics, the teaching method of information ethics, the contents of information ethics education, and the problems when teaching information ethics from the past information ethics education practices. This paper focuses on information ethics education in the subject of informatics in high school. The results of this study revealed that problems associated with human communication occur in teaching information ethics, and that teachers need to have expertise in information technology. In addition, we analyzed the evaluation problem of information ethics, and clarified the necessity of teaching through practice, and the necessity of cultivating the ability to point out problems and analyze the factors that caused the problems. Furthermore, we clarified the current status of digital citizenship education as a new direction of information ethics education from the GIGA school concept.}, pages = {163--171}, title = {情報活用能力の育成における情報モラルの位置づけとその課題}, volume = {36}, year = {2022}, yomi = {タケグチ, コウジ} }