@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00029374, author = {谷村, 千絵 and TANIMURA, Chie}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {本論文では,フェーズフリーという新しい防災の考え方と鳴門市の学校での実践事例を紹介し,鳴門市教育委員会が作成したこの冊子『いつもともしもがつながる学校のフェーズフリー』の内容から,フェーズフリーを学校に導入する意義や目的,利点について整理した。フェーズフリーは,学校の災害対応力を向上させるのみならず,学習内容に主体的に取り組みやすくするため,学力向上,学校の質(QOS)の向上にも繋がるものであることが示された。さらに,フェーズフリーを学校に導入することで,想定外の自然災害に対応する生活文化を形成し,社会全体の災害対応力が向上する可能性があること,また,学校安全という観点からは教員の仕事におけるフェーズフリーが課題として残っている点が明らかになった。, This paper presents “phase-free”, the new concept of disaster prevention, with a practical case study in a school in Naruto City, and summarizes the significance, purpose, and advantages of introducing phase-free into schools based on the contents of the booklet “Phase-free in Schools: Connecting the Always and the What If” by the Naruto City Board of Education. Phase-free was shown to improve a schoolʼs disaster response ability and made it easy for students to independently take the initiative in learning content, leading to improved academic ability and quality of schooling (QOS). In addition, the introduction of phase-free in schools may develop a culture of living to cope with unexpected natural disasters and improve the disaster response capacity of the whole society. However, from the viewpoint of school safety, the phase-free system remains an issue in the work of teachers.}, pages = {183--191}, title = {学校におけるフェーズフリーの導入の可能性と課題 : 鳴門市教育委員会の取り組みを中心に}, volume = {36}, year = {2022}, yomi = {タニムラ, チエ} }