@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00029677, author = {木村, 直子 and KIMURA, Naoko}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {徳島県で実施している参加型の家庭教育推進ワークショップでは,「ファシリテーター」の存在が要となっている。これまでの論文の中でも,ワークショップにおける「ファシリテーター」の重要性について述べてきた。本稿では,第一にファシリテーター養成講座やプログラム集,プログラム進行のためのハンドブックの概要について説明し,「専門性」の観点から検討する。第二に,ファシリテーターを対象としたアンケート調査における自由記述を基に,ファシリテーターの「専門性」について再評価した。, Facilitators are vital to promotional workshops for parent-participatory home education held in Tokushima Prefecture. Previous papers have discussed the importance of facilitators in workshops. This paper first gives an outline of the facilitator training course, program collection, and handbook from the viewpoint of expertise. Secondly, the expertise of the facilitators is reevaluated based on the comments in questionnaire filled out by the facilitators.}, pages = {25--34}, title = {参加型ワークショップを支えるファシリテーターの専門性に関する実践研究 : 徳島県家庭教育推進員の養成とスキルアップ}, volume = {37}, year = {2023}, yomi = {キムラ, ナオコ} }