@article{oai:naruto.repo.nii.ac.jp:00029686, author = {辻, 歩実 and 小倉, 正義 and TSUJI, Ayumi and OGURA, Masayoshi}, journal = {鳴門教育大学学校教育研究紀要, Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education}, month = {Feb}, note = {GIGAスクール構想の実現により,一人一台端末と高速大容量の通信ネットワークが整備される中で,特別支援学校でもICT活用が進んでいる。本研究では,知的障害特別支援学校における児童生徒のタブレット活用方法について,活用場面を5つのカテゴリーに分けてわが国の研究論文や実践報告を整理し,各場面でどのように活用されているのか検討した。その結果,各カテゴリー間に共通した要素が二つ示された。一点目は活用場面ごとに特徴的な使用方法はあるが,複数のカテゴリーの活用場面で同様の活用方法がとられていること,二点目はプログラミング学習における活用が検討されていることである。さらに今後の課題として,客観的にタブレット端末活用の成果を評価した実践報告が求められることと,児童生徒の特性に合わせた支援を継続的に検討することの二点が示された。, With the realization of the GIGA school concept, one terminal per student has been introduced and a high-speed, large-capacity communication network has been developed, and the utilization of ICT is progressing even in the special-needs schools. This study has examined how tablet computers are used by the students at special schools for intellectual disabilities by dividing the situations in which they are used into five categories, and organizing the Japanese research papers and practice reports accordingly. We found two common elements among the categories: first, although there are unique ways of using tablets in each situation, similar methods are used in several categories of situations, and second, the use of tablets in programming learning is being considered. Furthermore, we have indicated the need for objective evaluation of the results of practices using tablet computers and the continuous study of the methods of use tailored to the studentsʼ characteristics as future issued.}, pages = {99--108}, title = {知的障害特別支援学校でのタブレット端末活用の動向}, volume = {37}, year = {2023}, yomi = {ツジ, アユミ and オグラ, マサヨシ} }