ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学学校教育研究紀要
  4. 本文あり
  5. 第20巻

保育者の現職研修と大学院教育

https://doi.org/10.24727/00025210
https://doi.org/10.24727/00025210
64df3673-50e8-4114-96f1-6acf317ae209
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004462946.pdf KJ00004462946.pdf (899.4 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-08-31
タイトル
タイトル 保育者の現職研修と大学院教育
言語 ja
タイトル
タイトル Nursery Teachers In-service Training and Graduate School Education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 昼夜開講制大学院
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 保育者の現職研修
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 the day-and-night graduate programs
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursery teachers in-service training
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00025210
ID登録タイプ JaLC
著者 橋川, 喜美代

× 橋川, 喜美代

ja 橋川, 喜美代

ja-Kana ハシカワ, キミヨ

Search repository
岩崎, 美智子

× 岩崎, 美智子

ja 岩崎, 美智子

ja-Kana イワサキ, ミチコ

Search repository
HASHIKAWA, Kimiyo

× HASHIKAWA, Kimiyo

en HASHIKAWA, Kimiyo

Search repository
IWASAKI, Michiko

× IWASAKI, Michiko

en IWASAKI, Michiko

Search repository
所属
値 鳴門教育大学・学校教育学部 幼年発達支援講座
所属
値 鳴門教育大学・学校教育学部 幼年発達支援講座
所属(英)
言語 en
値 Department of Early Childhood Education, Care and Welfare, Naruto University of Education
所属(英)
言語 en
値 Department of Early Childhood Education, Care and Welfare, Naruto University of Education
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 2004年4月現在,本学が開設した昼夜開講制大学院に入学した保育所保育士および幼稚園教諭は15名となった。1期生である修了生7名を対象にインタビュー調査を,昼夜開講制修了・在学生全15名を対象にアンケート調査を実施した。その結果, 1)有効回答者11名は,大学院進学の目的によって,「研究志向型」,「実践改良型」,「チャレンジ志向型」の3類型に分けられ,大学院教育への満足度や得たものに違いがあることがわかった。2)大学院教育が現職保育者の研修の場として機能するには,(1)実生活の具体から出発し,具体の要素に見られる根源的要因の共通性に気付かせるような実践と理論を融合した授業,(2)研修とは異なる大学教員の専門性に基づく系統だった授業,が不可欠であることが理解された。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Currently as of April 2004, 15 persons have enrolled in the day-and-night graduate programs for nursery teachers and kindergarten teachers at this university. We conducted an interview survey of 7 graduates who had enrolled in the first year that this course was offered, and a questionnaire survey of all 15 students who were enrolled or had completed the day-and-night graduate program. The results from these surveys showed the following. (1) of the 11 valid respondents, the students were classified into three groups depending on whether each student's goal for graduate school study was research focus, practical improvement focus, or challenge-minded focus. It was found that the degree of satisfaction with the graduate school education, and the perceived results achieved from it, varied among these three groups. (2) The following were determined to be essential in order for a graduate school education to function as training for active teachers: (A) Courses which begin from the real world of practical living and combine practice and theory aimed at allowing the students to identify connections between fundamental factors which are present in real-world elements, and (B) Systematic courses which are based on the specific disciplines of the university professors and which are different from professional training.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 国立情報学研究所『研究紀要公開支援事業』により電子化。
言語 ja
書誌情報 ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要

巻 20, p. 37-44, 発行日 2006-02-26
出版者
出版者 鳴門教育大学地域連携センター
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1880-6864
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1212544X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
記事種別(日)
値 原著論文
記事種別(英)
言語 en
値 Original Paper
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:50:56.534357
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

橋川, 喜美代, 岩崎, 美智子, HASHIKAWA, Kimiyo, IWASAKI, Michiko, 2006, 保育者の現職研修と大学院教育: 鳴門教育大学地域連携センター, 37–44 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3