ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学学校教育研究紀要
  4. 本文あり
  5. 第29巻

クィア・ペダゴジーを導入したカウンセリング心理学の可能性 : カウンセラー養成における実践のための理論研究

https://doi.org/10.24727/00025339
https://doi.org/10.24727/00025339
3de585e1-2746-4e2d-8e57-2955fca40b1b
名前 / ファイル ライセンス アクション
ga29005.pdf ga29005.pdf (498.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-08-31
タイトル
タイトル クィア・ペダゴジーを導入したカウンセリング心理学の可能性 : カウンセラー養成における実践のための理論研究
言語 ja
タイトル
タイトル Possibility of Counseling Psychology that Introduces the Queer Pedagogy : Theoretical Study for Establishing the Queer in Counselor Training
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 クィア・ペダゴジー
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 クィア理論
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 カウンセリング心理学
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 セクシュアル・マイノリティ
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 queer pedagogy
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 queer theory
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 counseling psychology
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 sexual minority
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00025339
ID登録タイプ JaLC
著者 戸口, 太功耶

× 戸口, 太功耶

ja 戸口, 太功耶

ja-Kana トグチ, タクヤ

Search repository
葛西, 真記子

× 葛西, 真記子

ja 葛西, 真記子

ja-Kana カサイ, マキコ

Search repository
TOGUCHI, Takuya

× TOGUCHI, Takuya

en TOGUCHI, Takuya

Search repository
KASAI, Makiko

× KASAI, Makiko

en KASAI, Makiko

Search repository
所属
値 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科
所属
値 鳴門教育大学
所属(英)
言語 en
値 Doctoral program student of the Joint Graduate School in Science of School Education, Hyogo University of Teacher Education
所属(英)
言語 en
値 Naruto University of Education
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では、クィア・ペダゴジーの実践としてBritzman(1995)とQuinlivan & Town(1999)を手がかりに、それらがいかにカウンセラー養成へ組みこめるかを検討し,さらに,実際の既存の心理的自助のコミュニティ活動を取り上げ,そこにクィア・ペダゴジーの実践の具体的な方法を見出し,クィア・カウンセリング心理学に向けた実践方法の可能性を探った。Britzman(1995)とQuinlivan & Town(1999)より、カウンセリング心理学へのクィア・ペダゴジーの導入の視点として、1)肯定的な場の創造,2)個別性への焦点化,3)二分性の解放,4)仲間関係の支援が見出され,さらにコミュニティ活動を踏まえて,1)前提を認識すること,2)カテゴライズを疑問視すること,3)実践の不可能性を知ること,4)理解不可能状態を知ること,5)異なる解釈方法を支持すること,これらの視点が見出された。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In the current study, we investigated the incorporation of queer pedagogy in counselor training based on insights provided by Britzman (1999) and Quinlivan & Town (1995). In addition, we explored the practices that could potentially form Queer counseling psychology. We sought to identify a specific method of the practice based on queer pedagogy through an examination of actual community activities undertaken by a psychology self-help group. Regarding the introduction of queer pedagogy to counseling psychology, Britzman (1999) and Quinlivan & Town (1995) suggest the following points to be of importance: 1) creating positive venues, 2) acknowledging individuality, 3) removing the dichotomy between man and woman, and 4) assisting peer relations. Based on our examination of the community activities, the following points were found to be important: 1) recognizing the premise, 2) questioning the categories, 3) learning the barriers to practice, 4) acknowledging the incomprehensible state, and 5) facilitating the existence of different interpretations.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要
en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education

巻 29, p. 31-42, 発行日 2015-02
出版者
出版者 鳴門教育大学地域連携センター
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1880-6864
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1212544X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
記事種別(日)
値 原著論文
記事種別(英)
言語 en
値 Original Paper
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:50:11.994875
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

戸口, 太功耶, 葛西, 真記子, TOGUCHI, Takuya, KASAI, Makiko, n.d., クィア・ペダゴジーを導入したカウンセリング心理学の可能性 : カウンセラー養成における実践のための理論研究: 鳴門教育大学地域連携センター, 31–42 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3