ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学学校教育研究紀要
  4. 本文あり
  5. 第30巻

高等学校英語授業の4技能統合化の試み

https://doi.org/10.24727/00025363
https://doi.org/10.24727/00025363
d3621462-6f55-4328-8e8f-befd61d0da05
名前 / ファイル ライセンス アクション
ga30008.pdf ga30008.pdf (866.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-08-31
タイトル
タイトル 高等学校英語授業の4技能統合化の試み
言語 ja
タイトル
タイトル The Attempt of English Communication Lesson at Senior High School for Comprehensive Development of the Four Language Skills
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 4技能統合型授業
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 第二言語習得
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 アクティブ・ラーニング
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 The Four-skills-integrated English Lesson
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Second Language Acquisition
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Active Learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00025363
ID登録タイプ JaLC
著者 広瀬, 真太郎

× 広瀬, 真太郎

ja 広瀬, 真太郎

ja-Kana ヒロセ, シンタロウ

Search repository
池田, 誠喜

× 池田, 誠喜

ja 池田, 誠喜

ja-Kana イケダ, セイキ

Search repository
阪根, 健二

× 阪根, 健二

ja 阪根, 健二

ja-Kana サカネ, ケンジ

Search repository
HIROSE, Shintaro

× HIROSE, Shintaro

en HIROSE, Shintaro

Search repository
IKEDA, Seiki

× IKEDA, Seiki

en IKEDA, Seiki

Search repository
SAKANE, Kenji

× SAKANE, Kenji

en SAKANE, Kenji

Search repository
所属
値 鳴門教育大学大学院
所属
値 鳴門教育大学大学院
所属
値 鳴門教育大学大学院
所属(英)
言語 en
値 Naruto University of Education, Graduate School
所属(英)
言語 en
値 Naruto University of Education, Graduate School
所属(英)
言語 en
値 Naruto University of Education, Graduate School
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は,高等学校において4技能統合型の英語授業を実践し,生徒の英語に対する意識や運用能力の向上を図り,意識調査とスピーキングテストを用いて,効果の検証を行うことを目的とした。結果,意識調査では,4技能統合型授業に高い満足度を示し,半数以上の生徒が,「英語を話す力」,「人前で話す自信」が身についたと感じられ,英語を好きになる生徒や自分の将来に英語が必要と感じる生徒が増加した。また,自由記述から,発表活動を通して,英語に対する自己効力感や自律的に取り組む意欲が高まった。さらに,スピーキングテストの結果から,生徒の話す分量が増え,内容も深められていることも分かった。これらのことから,4技能統合型授業は,生徒の英語に対する興味・関心や学習への動機付けを高め,話す力の向上にも効果的であることが分かった。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The aim of this study was to examine how students' interest for English and speaking skills changed when eleventh graders (N=138) took the four-skills integrated English lesson. The students' interest for English and speaking skills were assessed by using a questionnaire, students' comments from their reflection sheets, and an interview test. The data from the questionnaire showed that the four-skills-integrated English lesson was highly praised by students, and the ratio of students who liked English and think that English is needed for their future increased. In addition, more than half of them felt that they could continue improving their speaking skills and have gained more confidence in speaking, especially in front of others. It was also found through students' comments that their experiences of presentation made their self-efficacy higher and they were more willing to learn English autonomously. The result of the interview tests also showed that their vocabulary and expressions increased and they could express their own stories in more subtle way. As a result, it can be regarded that the four-skills-integrated English lesson was effective in helping students improve their speaking skills and become highly motivated for English learning, because the students had more interest in English.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要
en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education

巻 30, p. 55-63, 発行日 2016-02
出版者
出版者 鳴門教育大学地域連携センター
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1880-6864
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1212544X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
記事種別(日)
値 原著論文
記事種別(英)
言語 en
値 Original Paper
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:49:52.688822
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

広瀬, 真太郎, 池田, 誠喜, 阪根, 健二, HIROSE, Shintaro, IKEDA, Seiki, SAKANE, Kenji, 2016, 高等学校英語授業の4技能統合化の試み: 鳴門教育大学地域連携センター, 55–63 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3