ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学学校教育研究紀要
  4. 本文あり
  5. 第32巻

学生の授業実践力向上を目指したReaskモデルの構築

https://doi.org/10.24727/00025414
https://doi.org/10.24727/00025414
45664925-4e01-4f29-9900-7208f8935238
名前 / ファイル ライセンス アクション
ga32023.pdf ga32023.pdf (2.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-08-31
タイトル
タイトル 学生の授業実践力向上を目指したReaskモデルの構築
言語 ja
タイトル
タイトル Construction of Reask Model as a Method for Microteaching to Develop Pre-service Teachers’ Teaching Competency
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 Reask
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 マイクロティーチング
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教員養成
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 児童理解
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Reask Model
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Mictoteaching
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Pre-service Teacher Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Understanding Children
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00025414
ID登録タイプ JaLC
著者 森, 康彦

× 森, 康彦

ja 森, 康彦

ja-Kana モリ, ヤスヒコ

Search repository
木下, 光二

× 木下, 光二

ja 木下, 光二

ja-Kana キノシタ, ミツジ

Search repository
藤原, 伸彦

× 藤原, 伸彦

ja 藤原, 伸彦

ja-Kana フジハラ, ノブヒコ

Search repository
若井, ゆかり

× 若井, ゆかり

ja 若井, ゆかり

ja-Kana ワカイ, ユカリ

Search repository
MORI, Yasuhiko

× MORI, Yasuhiko

en MORI, Yasuhiko

Search repository
KINOSHITA, Mitsuji

× KINOSHITA, Mitsuji

en KINOSHITA, Mitsuji

Search repository
FUJIHARA, Nobuhiko

× FUJIHARA, Nobuhiko

en FUJIHARA, Nobuhiko

Search repository
WAKAI, Yukari

× WAKAI, Yukari

en WAKAI, Yukari

Search repository
所属
値 鳴門教育大学高度学校教育実践専攻 教員養成特別コース
所属
値 鳴門教育大学 高度学校教育実践専攻 教員養成特別コース
所属
値 鳴門教育大学 高度学校教育実践専攻 教員養成特別コース
所属
値 鳴門教育大学 高度学校教育実践専攻 教員養成特別コース
所属(英)
言語 en
値 Special Teacher Training Course, Naruto University of Education
所属(英)
言語 en
値 Special Teacher Training Course, Naruto University of Education
所属(英)
言語 en
値 Special Teacher Training Course, Naruto University of Education
所属(英)
言語 en
値 Special Teacher Training Course, Naruto University of Education
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 筆者らの属する教員養成のコースにおいては,授業力向上のために模擬授業による授業実践の演習の他,マイクロティーチングを複数の教員による集団指導体制の合同ゼミで行っている。それらの演習やマイクロティーチングを通して,全体的な授業力の向上は見られるものの,教師主導の授業から脱しきれない状況がある。そこで,本研究では,児童の思考に寄り添った授業を行う力を育成することをめざすReaskモデル構築のための考察を行う。Reaskモデルとは児童の意見に対してその意見の背景や根拠,経験などを再度問うことであり,それにより児童の思考の深化を図ると共にリアリティのある学習を実現することができると考える。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this research the authors tried to construct the Reask model which aims to develop pre-service teachers’ teaching competencies, especially the competency to conduct thought of schoolchildren and deepen their learning. Reask in the model means re-asking on background, reason, and related experience of the children’s responses to and opinions about asking by a teacher. It is assumed that Reask would deepen children’s thinking and make their learning to the one with actuality. In special teacher training course which is one section of the graduate school of Naruto University of Education, the authors give lectures, exercises, and seminars to graduate students who aim to be a teacher. For their professional development, the authors give students microteaching lessons in which a team of members of the course teach, as well as exercises where students practice trial lessons. Protocols of students’ lesson showed that a series of microteaching lessons developed their teaching competencies as a whole, but that they tended to give a one-way lecture without opportunities for children to think deeply. The authors analyzed the protocols and elaborated the Reask model by considering expected re-asking in student’ classes.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要
en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education

巻 32, p. 199-207, 発行日 2018-02-01
出版者
出版者 鳴門教育大学地域連携センター
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1880-6864
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1212544X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
記事種別(日)
値 原著論文
記事種別(英)
言語 en
値 Original Paper
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:49:00.300440
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3