ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学研究紀要
  4. 教育科学編
  5. 本文あり
  6. 第19巻

イギリス新教育思想における「自由」の宗教的性格 : なぜ哲学者J.S.マッケンジーは「教育の新理想」運動にコミットしたのか

https://doi.org/10.24727/00027559
https://doi.org/10.24727/00027559
989eed69-6a69-4c54-a372-577907d80765
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004020283.pdf KJ00004020283.pdf (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-03
タイトル
タイトル イギリス新教育思想における「自由」の宗教的性格 : なぜ哲学者J.S.マッケンジーは「教育の新理想」運動にコミットしたのか
言語 ja
タイトル
タイトル The Religious Aspects of Freedom in New Education Thought in Britain : Why did J. S. Mackenzie as a Philosopher commit to the Movement of New Ideals in Education?
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 「教育の新理想」運動
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 J. S. マッケンジー
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 M. マッケンジー
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ホームズ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 イギリス新教育運動
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自由
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 カーディフ大学
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Movement of New Ideals in Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 J. S. Mackenzie
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 M. Mackenzie
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 E. G. A. Holmes
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 New Education Movement in Britain
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Meanings of Freedom
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 University of Cardiff
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00027559
ID登録タイプ JaLC
著者 山崎, 洋子

× 山崎, 洋子

ja 山崎, 洋子

ja-Kana ヤマサキ, ヨウコ

Search repository
YAMASAKI, Yoko

× YAMASAKI, Yoko

en YAMASAKI, Yoko

Search repository
所属
値 鳴門教育大学総合学習開発講座
所属(英)
言語 en
値 Dept. of Basic Human Science for Integrated Studies, Naruto University of Education
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The subject of education is closely connected with many dimensions concerning with their world. For example, the state education is not free from society, religion, economy, and politics. How should we think about 'Freedom' in and for education? These have been fundamental questions since the time of birth of public education system. Lead by such questions, in order to explore the stance and framework constructed by the theoretical relationship between religion and society in education, this article aims to make clear the religious aspect of the word of 'Freedom' in the New Educational Movement, especially the Movement of New Ideals Education (MNIE, 1914-1939) in Britain by focusing the philosophy of J. S. Mackenzie (1860-1935) who was known as a neo-Hegelian, a brilliant pupil of Edward Caird (1835-1908) in Britain, and chief Professor of department of philosophy in University of Cardiff in Wales. The main reasons of focusing him after his retiring from university are that he participated in MNIE with his wife-M. Mackenzie (1863-1942), who was also a professor of Education in University of Cardiff, and that his cooperation with MINE carried significant ideas about religious aspects of Freedom in education. Therefore, the question why he committed to MINE appears here as a sub-title. And characteristics in this article is that lifelong activities of both E. G. Holmes (1850-1936) who was chief Her Majesty's Inspector and M. Mackenzie, his wife are described. In the conclusion four points emerge as following; (a) J. S. Mackenzie's main subject in his life was to explore something of the metaphysical implications of Humanism, and after the Construction of Social Philosophy he considered about both of cosmos as wholeness and the sprit as human nature, neither tabra rasa nor original sin, and he explored happiness on the earth (b) originally the background of the ideas came from critics both of the way of Modern West-centred Philosophy and the sectionalism of religion in the West, (c) therefore, his interest trended to East Philosophy like Upanishads and of Mysticism concerning with the secrets of Nature, and he made sure that the work of Philosophy should proceed to the direction of getting insight freedom of human being in education, and (d) so similarly this means synthesis with social, religious, and educational themes in the twentleth century, and it was a sub-framework to participants of MNIE. The quest of insight freedom, therefore, became the fundamental work to pioneers in education which he grasped as the essential work of precedent generation, and MNIE headed toward assimilating Humanism and Eastern Thought, which enjoyed making criticism for westernization based on Lock's idea of tubla rasa and Christianity of original sin for children. This article consists of following five sections; I. Introduction: the questions and the stance in this article II. Social Dimension in New Education Movement III. 'New Ideals in Education' and academic people in Universities: Exploration of social and religious subjects in Philosophy IV. The fundamental Quest of J. S. Mackenzie: How was the spirit of human being interpreted by him? V. Conclusion: the Religious freedom as sub-framework in New Education Movement
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 国立情報学研究所『研究紀要公開支援事業』により電子化。
言語 ja
書誌情報 ja : 鳴門教育大学研究紀要
en : Research bulletin of Educational Sciences, Naruto University of Education

巻 19, p. 121-135, 発行日 2004-03-05
出版者
出版者 鳴門教育大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1343-4403
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10031096
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版物サブタイトル
値 教育科学編
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:43:01.080832
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

山崎, 洋子, YAMASAKI, Yoko, 2004, イギリス新教育思想における「自由」の宗教的性格 : なぜ哲学者J.S.マッケンジーは「教育の新理想」運動にコミットしたのか: 鳴門教育大学, 121–135 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3