ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学研究紀要
  4. 教育科学編
  5. 本文あり
  6. 第22巻

宮城県におけるプロジェクト・アドベンチャーの取り組みと課題 : 子どもの自己肯定意識の向上に着目して

https://doi.org/10.24727/00027658
https://doi.org/10.24727/00027658
c15cf3d5-186a-4dd8-9a2c-0328cf6b9067
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004517901.pdf KJ00004517901.pdf (519.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-03
タイトル
タイトル 宮城県におけるプロジェクト・アドベンチャーの取り組みと課題 : 子どもの自己肯定意識の向上に着目して
言語 ja
タイトル
タイトル Practices and Problems of the Project Adventure Program in Miyagi Prefecture : Focused on the Improvement of Self-esteem of Children
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学社連携
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自己肯定意識
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 プロジェクト・アドベンチャー
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教育委員会
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Cooperation between School Education and Social Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Self-Esteem
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Project Adventure Program
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Board of Education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00027658
ID登録タイプ JaLC
著者 岩永, 定

× 岩永, 定

ja 岩永, 定

ja-Kana イワナガ, サダム

Search repository
柏木, 智子

× 柏木, 智子

ja 柏木, 智子

ja-Kana カシワギ, トモコ

Search repository
藤岡, 恭子

× 藤岡, 恭子

ja 藤岡, 恭子

ja-Kana フジオカ, ヤスコ

Search repository
芝山, 明義

× 芝山, 明義

ja 芝山, 明義

ja-Kana シバヤマ, アキヨシ

Search repository
橋本, 洋治

× 橋本, 洋治

ja 橋本, 洋治

ja-Kana ハシモト, ヨウジ

Search repository
IWANAGA, Sadamu

× IWANAGA, Sadamu

en IWANAGA, Sadamu

Search repository
KASHIWAGI, Tomoko

× KASHIWAGI, Tomoko

en KASHIWAGI, Tomoko

Search repository
FUJIOKA, Yasuko

× FUJIOKA, Yasuko

en FUJIOKA, Yasuko

Search repository
SHIBAYAMA, Akiyoshi

× SHIBAYAMA, Akiyoshi

en SHIBAYAMA, Akiyoshi

Search repository
HASHIMOTO, Yoji

× HASHIMOTO, Yoji

en HASHIMOTO, Yoji

Search repository
所属
値 鳴門教育大学学校改善講座
所属
値 立命館大学非常勤講師
所属
値 愛知県立大学非常勤講師
所属
値 鳴門教育大学学校改善講座
所属
値 名古屋短期大学
所属(英)
言語 en
値 Fuculty of School Improvement, Naruto University of Education
所属(英)
言語 en
値 Part-time Lecturer of Ritsumeikan University
所属(英)
言語 en
値 Part-time Lecturer of Aichi Prefectural University
所属(英)
言語 en
値 Fuculty of School Improvement, Naruto University of Education
所属(英)
言語 en
値 Nagoya College
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 There are many problem behavior of children in Japan such as bullying, juvenile delinquency, school violence, vandalism, drug etc. Many factors cause such problems, but we set up a hypothesis that the decline of self-esteem of children is very important factor. From this hypothesis and the examination of the precedence research regarding self-esteem, we set the following 3 points as the aim of this paper; 1) to review the history of Project Adventure (PA) program and to grasp of its definition and contents, 2) to grasp present conditions and problems of PA program in Miyagi Prefecture that firstly introduced it in Japan, 3) to search possibilities and limits of Miyagi PA program in the formation of the self-esteem of children. As a result of research, we conclude next three points: 1) PA is defined as the formalized process of experiential learning that makes a series of adventurous and challenge activities as the means for intending the change of the consciousness and behavior of students. PA program have been advanced the wide use and qualitative change in the process of the occurrence and diffusion in USA. It diffused partially after PAJ (Project Adventure Japan) is established in 1995 in Japan. 2) PA in Miyagi Pref. is being carried out as MAP (Miyagi Adventure Program) under the guidance of PAJ and the fundamental thought is expressed as the 'cycle of experiential learning'. Miyagi Pref. is the only one prefecture which tackles with PA by the board of education as a whole, and promote the program in the cooperation of school education and social education. The program is developed on 4 contents; (1) training of leaders, (2) enlightenment activities, (3) upgrading of the institutions and equipments, and (4) introduction of PA to the school education activities. However, the training of the leader is restrictive, and training activities are relying on PAJ now. Also, it is very difficult to measure the educational effects of PA program to students. 3) The board of education try to introduce the PA program to all public schools, but some teachers and principals reject the PA program because they doubt its effect. The staffs of board of education think that such teachers and principals do not participate the training and do not understand significance of PA program. But we think there is other reason. In the process of introducing PA program to school education, it decreased elements of adventure that improve the self-esteem of children.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学研究紀要
en : Research bulletin of Naruto University of Education

巻 22, p. 37-50, 発行日 2007-03-05
出版者
出版者 鳴門教育大学
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1880-7194
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12124651
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版物サブタイトル
値 教育科学編
出版物サブタイトル(別表記)
値 Educational Sciences
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:41:41.587752
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

岩永, 定, 柏木, 智子, 藤岡, 恭子, 芝山, 明義, 橋本, 洋治, IWANAGA, Sadamu, KASHIWAGI, Tomoko, FUJIOKA, Yasuko, SHIBAYAMA, Akiyoshi, HASHIMOTO, Yoji, 2007, 宮城県におけるプロジェクト・アドベンチャーの取り組みと課題 : 子どもの自己肯定意識の向上に着目して: 鳴門教育大学, 37–50 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3