ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学研究紀要
  4. 教育科学編
  5. 本文あり
  6. 第23巻

教師の専門性における「反省的実践家モデル」論に関する考察(2) : 教師の授業に関する思考過程の分析と教師教育の在り方に関する検討

https://doi.org/10.24727/00027685
https://doi.org/10.24727/00027685
ef689719-9495-4fff-9210-e6a9e3b1c662
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004865818.pdf KJ00004865818.pdf (688.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-03
タイトル
タイトル 教師の専門性における「反省的実践家モデル」論に関する考察(2) : 教師の授業に関する思考過程の分析と教師教育の在り方に関する検討
言語 ja
タイトル
タイトル A study about the "model of reflective practitioner" in the specialty of the teacher (2) : On the analysis of the process of thinking about the class of the teacher
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教師の専門性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 反省的実践家モデル
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 専門的知識重視モデル
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 省察
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 授業構想
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00027685
ID登録タイプ JaLC
著者 久我, 直人

× 久我, 直人

ja 久我, 直人

ja-Kana クガ, ナオト

Search repository
KUGA, Naoto

× KUGA, Naoto

en KUGA, Naoto

Search repository
所属
値 鳴門教育大学学校改善講座
所属(英)
言語 en
値 Naruto University of Education
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this study is to verify the two models about specialized nature of teaching professions. These are "teachers' knowledge model" (e.g. Schulman 1986,1987) and "reflective practitioner model." In this study, a mid-level teacher's thoughtway in a lesson was analyzed. The results by quantitative analysis were the following. 1) The ratio of scenes in which the teacher thought and responded based on his prior lesson plan were about 66%. 2) On the other hand, the ratio of scenes in which the teacher thought about and responded to unpredictable events in the lesson were about 18%. 3) From the above, it was suggested that teachers interpreted and responded to scenes in lessons based on their prior lesson plan which were composed by professional expertise. This suggested that the importance of teachers' professional expertise in specialized nature of teaching professions. By qualitative analysis, teachers' thoughtway based on the prior lesson plan and thoughtway not based on the plan appeared connectedly. These results suggested that teacher's thoughtway was composed by the two models. Based on these results, the integrated model of teachers' professional thoughtway was presented.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学研究紀要
en : Research bulletin of Naruto University of Education

巻 23, p. 87-100, 発行日 2008-03-03
出版者
出版者 鳴門教育大学
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1880-7194
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12124651
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版物サブタイトル
値 教育科学編
出版物サブタイトル(別表記)
値 Educational Sciences
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:41:03.860456
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

久我, 直人, KUGA, Naoto, 2008, 教師の専門性における「反省的実践家モデル」論に関する考察(2) : 教師の授業に関する思考過程の分析と教師教育の在り方に関する検討: 鳴門教育大学, 87–100 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3