ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学研究紀要
  4. 教育科学編
  5. 本文あり
  6. 第28巻

中学生の社会的思考力・判断力の発達に関する研究(I) : 歴史的分野を事例とした調査を通して

https://doi.org/10.24727/00027825
https://doi.org/10.24727/00027825
f39d7234-4c7e-4d07-b5d0-99a1dcd8d068
名前 / ファイル ライセンス アクション
KK28006.pdf KK28006.pdf (5.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-03
タイトル
タイトル 中学生の社会的思考力・判断力の発達に関する研究(I) : 歴史的分野を事例とした調査を通して
言語 ja
タイトル
タイトル A Study on the Development of Social Thinking Abilities and Judgment Abilities in Junior High School Students I : Through the Analysis of the Questionnaire Using Contents of the History
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 社会科学力
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 社会的思考力・判断力
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 発達的調査
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 中学生
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 歴史的分野
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00027825
ID登録タイプ JaLC
著者 梅津, 正美

× 梅津, 正美

ja 梅津, 正美

ja-Kana ウメズ, マサミ

Search repository
加藤, 寿朗

× 加藤, 寿朗

ja 加藤, 寿朗

ja-Kana カトウ, トシアキ

Search repository
前田, 健一

× 前田, 健一

ja 前田, 健一

ja-Kana マエダ, ケンイチ

Search repository
新見, 直子

× 新見, 直子

ja 新見, 直子

ja-Kana ニイミ, ナオコ

Search repository
大島, 悟

× 大島, 悟

ja 大島, 悟

ja-Kana オオシマ, サトル

Search repository
竹崎, 葉子

× 竹崎, 葉子

ja 竹崎, 葉子

ja-Kana タケザキ, ヨウコ

Search repository
原, 義昭

× 原, 義昭

ja 原, 義昭

ja-Kana ハラ, ヨシアキ

Search repository
前島, 美佐江

× 前島, 美佐江

ja 前島, 美佐江

ja-Kana マエジマ, ミサエ

Search repository
UMEZU, Masami

× UMEZU, Masami

en UMEZU, Masami

Search repository
KATO, Toshiaki

× KATO, Toshiaki

en KATO, Toshiaki

Search repository
MAEDA, Kenichi

× MAEDA, Kenichi

en MAEDA, Kenichi

Search repository
NIIMI, Naoko

× NIIMI, Naoko

en NIIMI, Naoko

Search repository
OHSHIMA, Satoru

× OHSHIMA, Satoru

en OHSHIMA, Satoru

Search repository
TAKEZAKI, Yoko

× TAKEZAKI, Yoko

en TAKEZAKI, Yoko

Search repository
HARA, Yoshiaki

× HARA, Yoshiaki

en HARA, Yoshiaki

Search repository
MAEJIMA, Misae

× MAEJIMA, Misae

en MAEJIMA, Misae

Search repository
所属
値 鳴門教育大学社会系コース
所属
値 島根大学教育学部
所属
値 広島大学大学院教育学研究科
所属
値 広島文教女子大学人間科学部
所属
値 島根県教育庁義務教育課
所属
値 島根大学教育学部附属中学校
所属
値 島根大学教育学部附属中学校
所属
値 島根大学教育学部附属中学校
所属(英)
言語 en
値 Naruto University of Education, Graduate School of Education
所属(英)
言語 en
値 Shimane University, Faculty of Education
所属(英)
言語 en
値 Hiroshima University, Graduate School of Education
所属(英)
言語 en
値 Hiroshima Bunkyo Women’s University, Faculty of Human Science
所属(英)
言語 en
値 Shimane Prefectural Government, Department of Education
所属(英)
言語 en
値 Shimane University Attached Junior High School
所属(英)
言語 en
値 Shimane University Attached Junior High School
所属(英)
言語 en
値 Shimane University Attached Junior High School
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The objective of this study is to clarify developmental transformations in social perception through a developmental survey which focuses on social thinking abilities and judgment abilities in junior high school students. This survey and analysis, while assuming social thinking abilities and judgment abilities in the context of social sciences to be composed of the five elements of actual judgment abilities, inductive inference abilities, deductive reasoning abilities, social judgment abilities and critical thinking abilities, discussed the following two points. (1) Developmental tendencies in junior high school students’ social thinking abilities and judgment abilities; (2) the relationship of the several abilities which comprise social thinking abilities and judgment abilities. In the results of the analysis of data from junior high school students, it was observed that there was a tendency for deductive reasoning abilities, social judgment abilities and critical thinking abilities to rise in line with students’ progress through the school grades, with this extension being particularly marked between the second grade and third grade. The study found a sequential order in the degree of difficulty of the abilities, proceeding from inductive inference abilities and deductive reasoning abilities to social judgment and then from social judgment to critical thinking abilities, as well as mutual relationships between the different abilities.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学研究紀要
en : Research bulletin of Naruto University of Education

巻 28, p. 64-79, 発行日 2013-03-15
出版者
出版者 鳴門教育大学
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1880-7194
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12124651
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版物サブタイトル
値 教育科学編
出版物サブタイトル(別表記)
値 Educational Sciences
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:39:18.106930
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

梅津, 正美, 加藤, 寿朗, 前田, 健一, 新見, 直子, 大島, 悟, 竹崎, 葉子, 原, 義昭, 前島, 美佐江, UMEZU, Masami, KATO, Toshiaki, MAEDA, Kenichi, NIIMI, Naoko, OHSHIMA, Satoru, TAKEZAKI, Yoko, HARA, Yoshiaki, MAEJIMA, Misae, 2013, 中学生の社会的思考力・判断力の発達に関する研究(I) : 歴史的分野を事例とした調査を通して: 鳴門教育大学, 64–79 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3