ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学研究紀要
  4. 教育科学編
  5. 本文あり
  6. 第30巻

偶発記憶の促進がコミュニケーション障害児の応答技能の改善に及ぼす効果

https://doi.org/10.24727/00027896
https://doi.org/10.24727/00027896
95feb593-9dd5-4253-a405-0c2b49a14e18
名前 / ファイル ライセンス アクション
KK30006.pdf KK30006.pdf (441.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-03
タイトル
タイトル 偶発記憶の促進がコミュニケーション障害児の応答技能の改善に及ぼす効果
言語 ja
タイトル
タイトル The Effect of Incidental Prose Memory on Communication Training : Case Study of a Child with Learning Difficulty on Communication Skill
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 偶発記憶
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 コミュニケーション障害
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 応答技能
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00027896
ID登録タイプ JaLC
著者 島田, 恭仁

× 島田, 恭仁

ja 島田, 恭仁

ja-Kana シマダ, ヤスヒト

Search repository
SHIMADA, Yasuhito

× SHIMADA, Yasuhito

en SHIMADA, Yasuhito

Search repository
所属
値 鳴門教育大学特別支援教育専攻
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of study 1 was to identify learning difficulty of elementary second grade child. Who had unsuitable communication skill, and then he couldn’t communicate with his peers so successfully. Identifications were performed on following 6 domains. Ⅰ : General intellectual development, Ⅱ : Cognitive abilities, Ⅲ : Academic skills, Ⅳ : Discriminating LD or other disability, Ⅴ : Multiple disabled conditions. Ⅵ : Medical diagnoses. Psychological test battery constructed with 3 traditional scales(WISC-Ⅲ・K−ABC・PVT)was used to assess some problems in these domains. These results showed that his most severe problem was learning difficulty on communication skill replying to other’s question. The purpose of study 2 was to remediate his difficulty of replying skill by communication training which included prose reading task with illustrated book and communication roll play according to prose context. Reading task was carried out from 1st session to 12th session. Communication roll play task was carried out from 3rd session to 12th session concurrently. After the 3rd session, one training session was constructed as follow. In a reading task, he read three paragraphs within a page using incidental memory strategy(item−specific processing),and then he recalled summary of prose context within that page. In communication roll play task, he played as a character in the illustrated book and replied to therapist verbally according to prose context. Effect of reading task was assessed by recall score, and then effect of communication roll play task was assessed by replying score. The results of these scores showed that incidental prose memory was so useful to prompt the effect of communication training, because prose context formed background context of the communication.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学研究紀要
en : Research bulletin of Naruto University of Education

巻 30, p. 52-63, 発行日 2015-03-13
出版者
出版者 鳴門教育大学
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1880-7194
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12124651
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版物サブタイトル
値 教育科学編
出版物サブタイトル(別表記)
値 Education Sciences
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:38:30.543455
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

島田, 恭仁, SHIMADA, Yasuhito, 2015, 偶発記憶の促進がコミュニケーション障害児の応答技能の改善に及ぼす効果: 鳴門教育大学, 52–63 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3