ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学研究紀要
  4. 教育科学編
  5. 本文あり
  6. 第32巻

「セルフ・エスティーム」の概念と測定法の再構築 : セルフ・エスティーム研究刷新への黎明

https://doi.org/10.24727/00027965
https://doi.org/10.24727/00027965
201e16d5-ba2d-473a-b57f-241f30246cd0
名前 / ファイル ライセンス アクション
KK32001.pdf KK32001.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-03
タイトル
タイトル 「セルフ・エスティーム」の概念と測定法の再構築 : セルフ・エスティーム研究刷新への黎明
言語 ja
タイトル
タイトル Reconstruction of the concept and measuring method of self-esteem : Toward innovatively reborn research of self-esteem
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 セルフ・エスティーム
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自律性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 非意識
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 測定
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 インプリシット心的特徴
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 self-esteem
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 autonomy
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nonconsciousness
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 measurement
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 implicit psychological acteristics
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00027965
ID登録タイプ JaLC
著者 山崎, 勝之

× 山崎, 勝之

ja 山崎, 勝之

ja-Kana ヤマサキ, カツユキ

Search repository
横嶋, 敬行

× 横嶋, 敬行

ja 横嶋, 敬行

ja-Kana ヨコシマ, タカユキ

Search repository
内田, 香奈子

× 内田, 香奈子

ja 内田, 香奈子

ja-Kana ウチダ, カナコ

Search repository
YAMASAKI, Katsuyuki

× YAMASAKI, Katsuyuki

en YAMASAKI, Katsuyuki

Search repository
YOKOSHIMA, Takayuki

× YOKOSHIMA, Takayuki

en YOKOSHIMA, Takayuki

Search repository
UCHIDA, Kanako

× UCHIDA, Kanako

en UCHIDA, Kanako

Search repository
所属
値 鳴門教育大学大学院人間形成コース
所属
値 兵庫教育大学連合学校教育学研究科
所属
値 鳴門教育大学大学院人間形成コース
所属(英)
言語 en
値 Department of Human Development, Naruto University of Education
所属(英)
言語 en
値 Joint Graduate School in Science of School Education, Hyogo University of Teacher Education
所属(英)
言語 en
値 Department of Human Development, Naruto University of Education
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Self-esteem is one of the most prevalent psychological characteristics as a target to improve in various situations such as schools or communities. However, it seems likely that at the beginning of this century, scientific attempts for determining whether self-esteem is really beneficial for health, adjustment, and performance came to an conclusion that it would produces no such beneficial effects. Nevertheless, research and education regarding self-esteem is still now being widely conducted in many countries. Considering the current confused conditions, the present study reconsidered the concept of self-esteem, along with its measurement methods. First, the previous main concepts of self-esteem were reviewed, focusing on Rosenberg’s works. The reviews showed that many different concepts have thus far been established and utilized. Moreover, it became clear that even if the most widely accepted concept by Rosenberg is right, his scale for assessing his concept which has been most widely and frequently utilized is unable to accurately measure his own concept. Next, in order to establish a new concept of self-esteem after indicating varied faults of extant self-esteem’s concepts, the nonconscious functions that have been revealed as the most powerful factors to determine human behaviors in recent research of brain science and psychology, along with the concepts of true self-esteem by Deci and colleagues and secure high self-esteem by Kernis, were introduced. Thereafter, the authors discussed that the concept of self-esteem needs to be considered in terms of nonconsciousness, underscoring that it cannot be assessed utilizing consciously answered measures such as self-reports, which lead to the introduction of the concept of “autonomous self-esteem” contrasted with “heteronomous self-esteem.” In line with this consideration, the authors depicted a new implicit association test that is administered to groups of children to measure nonconscious autonomous self-esteem. Thus, new research and school education with respect to this new concept and measurement tool is ready to start, hopefully revising the present world of self-esteem in terms of both research and education.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学研究紀要
en : Research bulletin of Naruto University of Education

巻 32, p. 1-19, 発行日 2017-03-10
出版者
出版者 鳴門教育大学
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1880-7194
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12124651
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版物サブタイトル
値 教育科学編
出版物サブタイトル(別表記)
値 Education Sciences
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:38:11.182504
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3