ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学研究紀要
  4. 人文・社会科学編
  5. 本文あり
  6. 第32巻

「形象-対話環」の考え方がなぜ必要か : 3つの関連領域・諸学との交差

https://doi.org/10.24727/00027973
https://doi.org/10.24727/00027973
9569c1ac-bd3b-4af7-bef7-064ca801d7a5
名前 / ファイル ライセンス アクション
KK32017.pdf KK32017.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-03
タイトル
タイトル 「形象-対話環」の考え方がなぜ必要か : 3つの関連領域・諸学との交差
言語 ja
タイトル
タイトル Why Do We Need the Ideas of Keisho−Taiwakan? : Intersections with Three Related Disciplines
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 「形象-対話環」理論
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教育社会学
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教育心理学
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 認知言語学
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Keisho−Taiwakan
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Educational sociology
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Educational psychology
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Cognitive linguistics
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 History of Japanese−language education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00027973
ID登録タイプ JaLC
著者 村井, 万里子

× 村井, 万里子

ja 村井, 万里子

ja-Kana ムライ, マリコ

Search repository
MURAI, Mariko

× MURAI, Mariko

en MURAI, Mariko

Search repository
所属
値 鳴門教育大学言語系コース(国語)
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This research regards Keisho−Taiwakan, a theory of language learning unique to Japan, whose birthplace was in real−world educational settings. Researchers developed this theory from 1981 to 1988, creating it by fusing three sets of resources : Kiichiro Yamaguchi' s 1943 and 1952 theory and practices(Taiwa−kan) ,Matsuzo Kaito' s 1932 theory (Keisho) ,and Enosuke Ashida' s 1934 practices. The significance of Keisho−Taiwakan lies in its provision of a theoretical basis for practices in Japanese−language education (i.e., as a first language) and language education generally. Japanese−language education has emphasized the historical study of itself, but has received criticism (from cognitive linguistics researchers) for its lack of exchange with related disciplines. To respond to this criticism, we probe how works in educational sociology, educational psychology, and cognitive linguistics have intersected with Keisho−Taiwakan, in terms of their acceptances of and objections to the theory. Our findings can be summarized as follows : 1.Educational sociology regards Keisho−taiwakan' s educational philosophy of "explor for the self" as problematic. However, it does so at the macro level, treating it as characteristic of the theory itself, when in fact it is only regarded as an essential concept within Keisho−taiwakan at the micro level, by individual researchers. 2.Educational psychology has mapped and clarified the structure of "legitimate learning" (authentic learning).Keisho−taiwakan has also mapped legitimate learning, but expresses it in a different form : "authentic instruction" and "authentic learning". The two domains should be able to solve the problem of "deceptive studying" (i.e., rote memorization rather than thoughtful digestion) by cooperating and dealing with it together. 3.Cognitive linguistics can provide Japanese linguistic education with many excellent linguistic and thinking tools. In fact, Keisho−taiwakan−based language activities at sites of educational practice provide the perfect opportunity to equip learners with these tools. These findings demonstrate the possibility of employing the basic theory bestowed by the field of Japanese−language education history to help solve contemporary issues.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学研究紀要
en : Research bulletin of Naruto University of Education

巻 32, p. 295-321, 発行日 2017-03-10
出版者
出版者 鳴門教育大学
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1880-7194
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12124651
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版物サブタイトル
値 人文・社会科学編
出版物サブタイトル(別表記)
値 Humans and Social Sciences
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:34:29.974400
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

村井, 万里子, MURAI, Mariko, 2017, 「形象-対話環」の考え方がなぜ必要か : 3つの関連領域・諸学との交差: 鳴門教育大学, 295–321 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3