Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2019-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
児童・教師・保護者の取り組みによる学校エンゲージメント向上の試み |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
An Attempt to Improve School Engagement by Activities of Children, Teachers and Parents |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学校エンゲージメント |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学習習慣 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
家庭学習力 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
指導力向上 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
school engagement |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
learning habits |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
home learning |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.24727/00028083 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者 |
田中, 由賀里
阪根, 健二
大林, 正史
池田, 誠喜
TANAKA, Yukari
SAKANE, Kenji
OBAYASHI, Masafumi
IKEDA, Seiki
|
所属 |
|
|
値 |
鳴門教育大学 |
所属 |
|
|
値 |
鳴門教育大学大学院 |
所属 |
|
|
値 |
鳴門教育大学大学院 |
所属 |
|
|
値 |
鳴門教育大学大学院 |
所属(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Naruto University of Education |
所属(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Naruto University of Education, Graduate School |
所属(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Naruto University of Education, Graduate School |
所属(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Naruto University of Education, Graduate School |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本稿は,小学生の学習習慣の形成を図ることにより学校エンゲージメントを高めることを目指した教育実践の報告である。①学習習慣の形成のための児童の取り組みとして,学習環境雰囲気づくり,学習状況の把握と意識化,中学生との交流により学習意欲の醸成。②教師の指導力の向上。③保護者への取り組みとして家庭学習に対する保護者の支援を促す取り組み。の3つの活動を実施した。結果,小学生の学校エンゲージメント,家庭学習力の一定の効果と課題が確認されたとともに,家庭学習力と学校エンゲージメントの関連が見出された。 |
|
言語 |
ja |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This paper is a report on educational practice aimed at raising school engagement by trying to form elementary students' learning habits. In practice, we conducted the following three activities.① As a child's efforts to form a learning habit, creating a learning environment atmosphere, grasping and awareness of the learning situation, fostering motivation for learning by interaction with junior high school students.② Improve teacher leadership skills.③ Initiatives to encourage parents' support for home learning as an approach to parents. As a result, certain effects and problems of elementary school children's home school engagement, home learning ability were confirmed, and association between home learning ability and school engagement was found. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要
en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education
巻 33,
p. 59-68,
発行日 2019-02
|
出版者 |
|
|
出版者 |
鳴門教育大学地域連携センター |
|
言語 |
ja |
出版者(別表記) |
|
|
出版者 |
Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education |
|
言語 |
en |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
1880-6864 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1212544X |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
記事種別(日) |
|
|
値 |
原著論文 |
記事種別(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Original Paper |
本文の有無 |
|
|
値 |
本文あり |