ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学研究紀要
  4. 教育科学編
  5. 本文あり
  6. 第34巻

「形象-対話環」理論の探究 : 三木清『構想力の論理』を拠点として

https://doi.org/10.24727/00028101
https://doi.org/10.24727/00028101
4a0db9be-0981-47f8-b87f-863fd5fbb98c
名前 / ファイル ライセンス アクション
KK34004.pdf KK34004.pdf (2.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-03-22
タイトル
タイトル 「形象-対話環」理論の探究 : 三木清『構想力の論理』を拠点として
言語 ja
タイトル
タイトル An Inquiry into Keisho-Taiwakan Theory Informed by Kiyoshi Miki's "Theory of Imagination"
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 「形象-対話環」理論
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 構想力
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 三木清
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 岡本夏木
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 DeSeCo
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 コンピテンシー
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Keisho-Taiwakan
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 imagination
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Kiyoshi Miki
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Natsuki Okamoto
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 cognitive science
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00028101
ID登録タイプ JaLC
著者 村井, 万里子

× 村井, 万里子

ja 村井, 万里子

ja-Kana ムライ, マリコ

Search repository
MURAI, Mariko

× MURAI, Mariko

en MURAI, Mariko

Search repository
所属
値 鳴門教育大学言語系コース(国語)
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Keisho-Taiwakan theory (simply "Taiwakan" below) originated as a model of language education based on the "direct method" developed by Japanese language educator Kiichiro Yamaguchi (1943, 1952).I built on his ideas from 1981 to 1988 by integrating the Keisho theory of Matsuzo Kaito (e.g.1932) and practices of Enosuke Ashida ; contemporary I am hard at work at systematizing this theory. This paper is an effort to cement Taiwakan's status as a foundational theory of teaching and learning activities. By exploring its affinity with Kiyoshi Miki's "Theory of Imagination (kosoryoku)" (Part I :1939, Part II : 1946; this paper uses the 2008 edition) Three perspectives and methods inform and reinforce this hypothesis : 1.Global transitions to a "knowledge-based society" have informed new Education Ministry guidelines for curriculum standards in Japan (2017). Driving this assumption are advances in cognitive, information, and brain sciences as well as developments in artificial intelligence (AI). These ideas have already deeply permeated the worlds of industry and academia, and society at large : their impending and growing influence on educational standards, can be seen in international research studies. In this section, I will outline these developments' significance and dangers, 2.Kiyoshi Miki attempted to construct his Theory of Imagination in four chapters: Myth, Systems, Technology, and Experience. (The author passed without completing a planned fifth chapter, Language.) All four chapters discuss the basis of human knowledge. In particular, Experience grapples with the ideas of Immanuel Kant (mainly from his "Critique of Pure Reason" and "Critique of Judgment") in an attempt to extract and explicitly identify the role of "imagination" (or Einbildung, to use Kant's term) at their heart. Here, I discuss how imagination relates to the theory and features of Taiwakan, and conclude with a derivation of the hypothesis that imagination is phenomenologically equivalent to the animating force driving Taiwakan. This idea forms the core of this paper's discussion. 3.In this section, I propose that Miki's Theory of Imagination and Taiwakan are accessible, easy-tounderstand frameworks for conceptualizing teaching and learning activities. I conclude by suggesting that the intelligence and sensitivity engendered by imagination can cultivate understanding and critically engage, bolstering people's understanding of the cognitive sciences while simultaneously equipping them with the ability to critically engage with key concepts therein.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学研究紀要
en : Research bulletin of Naruto University of Education

巻 34, p. 33-49, 発行日 2019-03-11
出版者
出版者 鳴門教育大学
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1880-7194
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12124651
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版物サブタイトル
値 教育科学編
出版物サブタイトル(別表記)
値 Education Sciences
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:28:14.094269
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3