WEKO3
アイテム
幼小接続期の思考過程における協同性に関する研究
https://doi.org/10.24727/00028519
https://doi.org/10.24727/00028519c371b6ba-d680-44e3-9ba7-5e6ae09da109
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
ga34009.pdf (1.3 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-03-04 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 幼小接続期の思考過程における協同性に関する研究 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on the Collaboration of the Thinking Process During the transition from Kindergarten to Elementary school | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 思考 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 協同性 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 幼小接続期 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | thinking | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | collaboration | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | transition | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | kindergarten | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | elementary school | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24727/00028519 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
倉野, 晴代
× 倉野, 晴代× 塩路, 晶子× KURANO, Haruyo× SHIOJI, Akiko |
|||||
所属 | ||||||
値 | 鳴門教育大学 | |||||
所属 | ||||||
値 | 鳴門教育大学学校教育研究科 | |||||
所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Naruto University of Education, Graduate School | |||||
所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Naruto University of Education | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本論文では,幼小接続期(5歳児後期から小学校1年1学期)の子どもの事例をもとに,思考の過程における協同性とは何かを明らかにすることを目的とした。事例に見られた協同性の姿をコーディングし,38の小カテゴリーに整理した。さらに,それらを以下の8つの大カテゴリー,「Ⅰ 関心をもつ」,「Ⅱ 一緒にかかわり合う」,「Ⅲ 感じ合う・共感する」,「Ⅳ イメージや考えを共有する」,「Ⅴ 自分の思いや考えを伝える」,「Ⅵ 提案する」,「Ⅶ 仲間意識を高めて関係性を広げる」,「Ⅷ 多様なつながりをもつ」にまとめた。8つの大カテゴリーは,互いに関連しており,友達,またはもの・ことへの関心をもとに,情動の共有が生まれ,イメージや考えを言葉により共有することを通して,願いや目的が生じて実現に向かっていく方向性が見られた。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This report aimed to clarify children's collaborative thinking process during the period of transition from kindergarten to elementary school, by analyzing episodes of children's play. We coded a document that recorded children's collaborative discussion and behavior during play episodes and identified 38 codes. These 38 codes were divided into the following eight categories: 1. To become interested in friends and their activities; 2. To have relationships with one another; 3. To feel enjoyment and sympathize with one another; 4. To share their images and ideas with friends; 5. To describe their own images and ideas in words; 6. To suggest ideas to their friends; 7. To develop a feeling of fellowship and build group relationships; and 8. To think about issues from a wide range of viewpoints. These eight categories are connected, i.e., becoming interested in friends and their activities triggers intimate relationships, while sharing images and ideas in words helps children actualize the aim of activities. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要 en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education 巻 34, p. 65-75, 発行日 2020-02 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳴門教育大学地域連携センター | |||||
言語 | ja | |||||
出版者(別表記) | ||||||
出版者 | Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education | |||||
言語 | en | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1880-6864 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1212544X | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
記事種別(日) | ||||||
値 | 原著論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Original Paper | |||||
本文の有無 | ||||||
値 | 本文あり |