Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2018-08-31 |
タイトル |
|
|
タイトル |
バングラデシュの中等理科教育に対する女子生徒の忌避傾向の調査 : 男女の比較を通して |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
An Investigation into the Causes of Backwardness of Girls in Comparison to Boys at the Secondary Science Group in Bangladesh |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
eng |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
バングラデシュ |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
中等理科教育 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
忌避傾向 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Bangladesh |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Secondary science education |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Backwardness |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.24727/00025214 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者 |
ラハマン・アブ・ジャイエット・モハマッド・サリクール
粟田, 高明
跡部, 紘三
カーン, アブズル アワル
Saliqur, Rahman Abu Zayed Mohammad
Awata, Takaaki
Atobe, Kozo
Khan, Abdul Awal
|
所属 |
|
|
値 |
鳴門教育大学 |
所属 |
|
|
値 |
鳴門教育大学 |
所属 |
|
|
値 |
鳴門教育大学 |
所属 |
|
|
値 |
ダッカ大学 |
所属(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Naruto University of Education |
所属(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Naruto University of Education |
所属(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Naruto University of Education |
所属(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Dhaka University |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
バングラデシュ人民共和国の中等理科教育における,女子生徒の「理科」に対する忌避傾向の理由を調べるために,バングラデシュの中等学校の生徒および教師に対してアンケート調査を行った。アンケート調査は,グレード9および10(中等学校)の270名の生徒および87名の教師を対象に,選択式および自由記述式の項目を用意して行った。必要に応じて生徒の両親に対しても,インタビュー形式で同様の調査を行った。アンケート調査の結果から,バングラデシュの文化的および社会的な背景が,女子生徒の理科に対する忌避傾向に強く影響していることがわかった。また科学技術分野で活躍する女性の科学者や技術者がバングラデシュに極端に少ないこと,理科を学習する女子生徒に対する十分な家族のサポートが期待できないこともあり,そのようなことが女子生徒の理科に対する意欲を失わせていることが判明した。これらの女子生徒の理科に対する忌避傾向をなくすためには,女子生徒に対する理科の学習意欲の向上,両親達の良心の向上などが不可欠である。また女子生徒に対する奨学金の充実や,関連する科学技術分野への登用などの政策立案も加えて必要である。 |
|
言語 |
ja |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This study has been done to find out the reasons of backwardness of girl students studying in science. Open and close type questionnaire were used to collect data from both students and teachers. Data have been collected from 270 grade 9 and grade 10 students and 87 secondary school teachers. Data were also collected from the students' parents by the interview method. However in Bangladesh Cultural and social backwardness have strong influence for the girls' less enrollment in science. Also there is lack of motivation for girl students because the prominent woman scientist or worker in the science related field is very few. There is not enough family support for the girl students to study science. So the eradication of these reasons for backwardness, motivation creation for girl students and conscience among the parents should be raised. Also the policy maker should take steps such as the female science stipend project and increasing of job quota for the woman in science related field. |
|
言語 |
en |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
国立情報学研究所『研究紀要公開支援事業』により電子化。 |
|
言語 |
ja |
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要
巻 20,
p. 113-117,
発行日 2006-02-26
|
出版者 |
|
|
出版者 |
鳴門教育大学地域連携センター |
|
言語 |
ja |
出版者(別表記) |
|
|
出版者 |
Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education |
|
言語 |
en |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
1880-6864 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1212544X |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
記事種別(日) |
|
|
値 |
原著論文 |
記事種別(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Original Paper |
本文の有無 |
|
|
値 |
本文あり |